Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja. Nu har tro tjärnaren börja att gå på tre.

Det första som jag gjorde på bilen var att bytta till bosch orginal nya tänd stift och rengjorde rotorn sedan dess har den nästan gått klock rent lite minemalt ryckig men inget man märkte fall man inte viste av det.

Klippte av tänd hatarna så det var bara gummit över själva grejen som håller i hatten på tändstift men det funger

ställde undan han i går kväll gånende på 4!!!!!

Och nu när jag kom hem skulle jag starta och skulle prov kör den lite startade sjukt lätt (lättare än förut). Men lätt som en båt motor. Varva lite typ 3500/4000 varv och då hörde man att den gick på 3 och misständes lite på 4 i början för att sedan sluta gå på 4 utan på 3.

Har bara lite faktorer som jag kan gissa, som kanske borde bytas

*fördelar lock
*tändkablar
*något av dom nya stiften kanse blivit defekt
*rotor
*brytare

Hjälp vad är fel ??
Senast redigerad av 1 volvoyamha, redigerad totalt 0 gånger.
Du kan ju testa med ett gnisttest, eller rycka tändkablar medan motorn går för att se vilken cylinder som saknas ( dock risk för stöt ^^ ).

Vet du vilken cylinder som är fel kan du ju skifta lite på ett par kablar så vet du om felet är kabeln i fråga. Annars är det väl bara att investera i nya tänddelar, kostar ju inte så mycket och är bra för framtiden ;)
av volvoyamha
Okej tack för tipset. Har löst vad som orsakar problemet :roll: förgasaren :evil: alla stiften är svarta och på 2:ans cylle (näst närmast fläkten).är den fuktig (den går den inte på gissar ja) men svarta tyder ju på för mcyket av det god! ?? :shock:

Vad kan vara fel på min stromberg 175a cd????

Mvh volvoyamha
Du ska alltså ställa upp tomgången?

Det ska sitta en justerskruv någonstans på insuget som man egentligen ska justera med, men jag vet inte vart den sitter eller hur man ska skruva på den. Men man kan även ställa in den genom att justera stoppet på gasspjället på förgasaren. Kollar du på mekaniken så borde du hitta en stoppklack antingen på förgasaren eller på vajerrullen som består av en skruv. Nackdelen med detta är att det kan bli glödtändning om man ställer tomgången såhär tydligen.

Precis som du säger så blir det inge bra genom att spänna vajern. Det måste vara lite spel för att allt ska gå tillbaka ordentligt.
Tack bensinkalle. justera man på gaswire skruven så blir tomgånge bättre. MEN!! gasar jag då ca 5000 och släpper går den as segt tbx till 750-0 och åter upp till 1000 så tomgånge vandrar lite. sitter en liten skruv bredvid kallstartsventilen kan det vara den????

Mvh volvyamha
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]