Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Nål och munstycke brukar vara boven, nån kan ha flyttat ner nålen för att få ner co.n med följden att det inte stämmer på högre varv. Att den glödtänder när du stannar brukar vara tomgångsventilen som bråkar (eller felställd tändning) Serva bilen och byt nål o munstycke så funkar det! :wink: Ps bry dig inte om co.n vid besiktningen, den ska kollas med pluggad puls-airsystem!
av volvoyamha
Vet vad du har för fel hade exakt samma på min b23:a trotteln var igen smetad av skit och resterande delar med. tog bara isär skiten rengjorde nog blåste ur alla kanaler och så. Montera tbx och den går sjukt mycket bättre nu! ja har en stromberg 175 cd
Användarvisningsbild
av Vix
Taxen47 skrev:Har du kollat tändinställningen?
ehöva fixas och då blir det lite dyrare!

Nä, misstänkte själv det så snackade med en gubbe som skulle justera för ett par hundringar. Men han sa även att om motorn spikar ibland (vilket den gör på 3:an) kan även kamvinkeln behöva fixas och då blir det lite dyrare!
Användarvisningsbild
av Vix
VXC70 skrev:EGR är inte den inbladad? i detta problem har en 242 med b21a jag med och den är törstig och har för hög co förgasarn blev "renoverad" bytt alla packningar och o-ringar.
EGR?
Nja, Co ligger bara på 0,5
Användarvisningsbild
av Vix
rd350 skrev:Nål och munstycke brukar vara boven, nån kan ha flyttat ner nålen för att få ner co.n med följden att det inte stämmer på högre varv. Att den glödtänder när du stannar brukar vara tomgångsventilen som bråkar (eller felställd tändning) Serva bilen och byt nål o munstycke så funkar det! :wink: Ps bry dig inte om co.n vid besiktningen, den ska kollas med pluggad puls-airsystem!
Låter ju troligt då den ligger så lågt som den gör.
Fast har bytt olja, oljefilter, luftfilter, termostat och fyllt på förgasarolja och nu ligger den på 1,1- 1,2.
. Antar att jag inte kan få den mycket lägre.
Men ska ställa tändning, byta stift och kika på förgasarn så har jag gjort det iaf.
Användarvisningsbild
av Vix
Hasse63 skrev:Som några redan påpekat...

Nålen och munstycket är garanterat sliten och det märkt inte vid tomgång. Byt så får du ner förbrukningen till omkring 0,8 såvida motorn är kry för övrigt... jämt komp?
Det vetefan, har inte haft tillgång till att göra komptest... Känner ingen med utrustning och jag står på gatan änna. Vore trvligt med garage...

Men bilen har börjat gå dåligt igen, hittar inte 98 el 96 soppa nånstans och etanol i soppan gjorde inte saken bättre, snarare sämre, förutom attt den slutat glödtända.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]