NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Servade bilen i början av Juli-10. En vanlig årsservice + service 2.0 + Polestartrim , som jag beställde när jag ändå skulle in (Japp, trimmet fanns i broschyren som tillgänglig då).
Min servicetekniker ringer mig senare på dagen och säger att bilen är klar att hämtas, men han hade problem att lägga in Polestartrimmet. Han hade hållt på hela eftermiddagen utan att lyckas få in trimmet,tror han. Något var fel med VIDA, min bil och Polestarprogrammet, som inte gillade varandra. Han visste inte om trimmet satt i bilen. I och med att han hade problem att lägga in trimmet så skickades en teknisk rapport till Volvo. Några dagar senare får han svar att trimmet finns till min bil från vecka 36 ??:-/ . Nåväl, det jag upptäckte direkt när jag hämtade bilen efter servicen var att den gula triangeln för antispinn inte tänds upp när man avaktiverarar den, men däremot stod det i displayen att den var " Antispinn Av". OK. jag trodde detta var som det skulle. Säkert något som ingår i "service 2.0". Sedan började fönsterrutan på passagerardörren åka ned ca 1cm när jag åker iväg med bilen (med ett jäkla tjut från rutan från 70km/tim och uppåt) . Detta händer kanske 5-6 gånger sedan upphör felet. Jag besiktigar bilen 27/7-10 och killen kan inte läsa ur OBD2-uttaget och kan inte överhuvudtaget läsa ut något, ingen kontakt. Han frågar mig om bilen är trimmad. Jag vet inte,får han till svar av mig. Om så är det originaltrimmat. Enligt honom kan han normalt läsa av avgasvärden och annat direkt från uttaget, nu blev det en manuell koll utanför, som förr i tiden. Nu börjar jag bli lite misstänksam om vad som skedde när jag lämnade in bilen. Vi åker i väg på semester ca 200 mil med bilen utan problem (förrutom rutan som åker ned någon gång).
På morgonen 25/8-10 ska jag till jobbet och får inte igång bilen. Startspärr+ fel antipinn-parkeringshjälp-styrservo, dyker upp i display. Bilen nästan stendöd. Stereo och lysen fungerar. Får tips om att batteriet kan vara dåligt och lossa minuskabeln en stund ska hjälpa. Laddar batteriet och lossar kabel, inget funkar. I ett sista desperat försök, kopplar jag in min BSR-dosa för att lägga in det gamla programmet i bilen, den håller på en liten stund och sedan står det i dosan "Inget svar från ECU".
Ringer assistans och bilen bärgas till Bilia. Där har bilen stått i skrivandets stund i snart 2 veckor. Jag vet att bilen står inne på verkstaden, men hur länge?
Någon som haft bilen inne för reperation längre tid än så?
Sjukt otur låter det som! Eller en värdelös verkstadssnubbe som förstört din ECU när han laddade in programmet. Var glad att du lämnade in den för trim för nu slipper du ju stå för kostnader. Har du fått hyrbil? Annars ring och kräv omedelbart! Har du inte provat ringa nu i fredags t.ex och frågat vad som pågår?
hozz skrev:I ett sista desperat försök, kopplar jag in min BSR-dosa för att lägga in det gamla programmet i bilen, den håller på en liten stund och sedan står det i dosan "Inget svar från ECU".
Har den varit trimmad med BSR innan ??:-/
Har den varit trimmad med BSR innan
Första 1 1/2 året körde jag omkring med bilen i original. Andra sommaren i ca 4 månader med BSR för att sedan återgå till original. Körde original 8 månader och allt har fungerat bra tills efter senaste servicen.
Ringde Bilia idag nu på morgonen. Bilen blir troligen klar till eftermiddag.
Motorstyrenhet bytt och bromsstyrenhet. Dvs. dubbelt fel och därför så lång tid på Bilia.
Varför det blev så här är tydligen en svår nöt att knäcka, men allt går på konsumentköplagen (1,5mån kvar på denna :-DD ).
Bilia har iallafall gjort ett bra jobb så här långt. Återstår att se själv när jag väl får hämta den.
Nu har jag läst färdigt (ett antal gånger) :D när man uppenbart fått problem på verkstaden med Polestar trimmet och "hozz" svarar verkstadskillen med att han inte vet om bilen varit trimmad !?.Vad handlar hela gnällandet om egentligen !?.Att "hozz" inte säger till verkstaden vad han redan vet när han uppenbart gör detta i samband med BSR trimmet eller om att "hozz" när verkstaden misslyckas försöker lägga in sina egna program igen.Inte konstigt att det råder kaos om denna bil.Som att köpa en bil och få reda på att den gått igenom besiktningen ... för fyra år sedan i efterhand. ?:-/
Vad vet du om vad som är sagt och inte sagt "nolimits".
Läs ett par gånger till så kanske du förstår att det var besiktningsmannen på Svensk bilprovning, som undrade om bilen var trimmad. I det läget visste ju varken jag eller mecken om Polestartrimmet låg inne. Sen är det konstigt att Polestartrimmet försöktes läggas in i Juli månad i min bil när den inte blir släppt förrän nu i September.
Och sen är detta ingen tråd som jag gnäller i. I rubriken står det "Hur lång tid har ni haft bilen på verkstad som längst?"
I mitt fall 13 dagar, någon som har varit med om längre?
Senast redigerad av 3 hozz, redigerad totalt 0 gång.
Jävla flyt för dig att de bytte på garantin, du har ju trimmat bilen på egen hand å därmed så borde du inte fått hjälp, that's my 2 cents.
Så vitt jag vet så är det väl endast Bilia som har tillgång och kan trimma med Polestarfilen.
Vid servicen och vid samma tillfälle som Polestartrimmet ska läggas in,har dom messat runt i styrenheterna på bilen så att konstiga fel uppträder och till slut startade inte bilen.
Varför ska inte det gå på garanti, när dom själva under nästan 2 veckor utrett orsaken?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]