Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Äntligen klar med xenonkonverterade xtraljus, lyser bra!

Men jag drog upp oljestickan och nivån är låg. Jag har Castrol Magnatec 10w-40 hemma. Kan jag bara hälla på lite av den eller ska Volvon ha nått speciellt? 2,4 170 hk ska kanske tilläggas.
dieselmagnus skrev:Jag skulle inte slänga in den skiten men det är ju jag. Vet du vilken olja som nu är i bilen? Har din delsyntetolja samma viskositet som oljan i motorn?
Hur menar du nu att Castrol magnatec oljan är skit??? Konstigt att volvo själva använder Castrol och Mobil olja och rekommenderar dessa skall du bara fylla på lite olja så är viskositeten av föga betydelse.
Hejsan Trasker.
Om du byta olja snart kan du köra med oljan du nämner tills oljebyte.

Jag ville bytta olien, om du är osäker på vilken olja är fyllt på bilen nu och om bilen har kört med samma olja under lång tid (nivån är låg, är det oftast på grund av att oljan är sliten och därför bränner bilan motorolja)

tex en bra olie til bilan, 68 SVKr per liter:
http://www.mapodo.de/ole-nach/alle-visk ... 1-ltr.html
(Kom ihåg att byta oljefilter och packning på bulten)

(jag brukar Castrol 0w30 till V70 2004 och Mobil1 0w40 till S80 2001, både är benzin)
Tack för svar. Jag vippar i Magnatec (fantastisk olja till min Miata, tystar slammrande lyftare) och så bokar jag tid för service. Det börjar vara dags för 18 000 mil.
Volvo använder oftast Castrol SLX (gul flaska). Vet man inte vad man har för olja i sin bil bör man inte blanda olika sorter. Att sedan jämföra en Miata med en volvo kanske inte är relevant. Olika bilmärken med allt vad det innebär. Moderna bilar med lågfriktionsmotorer ska inte ha en delsyntet om man inte byter ofta. Visst oljan uppfyller kraven enlig instruktionsboken men inte mer. Var och en häller i vilka medel de vill i sina bilar.

"Bättre att köpa en billigare helsyntetolja och byta oftare än en dyr och byta mer sällan" Citat ifrån en välkänd trimfirma.
Allt gott. Byter olja iom service och satsar på en bättre kvalitet som passar motorn. Är helt enig i att en motor förtjänar bra olja.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]