Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobiasE
Första inlägget och självklart vill man ha hjälp med saker :)

har en V70N, 00:a, som är slut i stötdämparna fram. Tänkte det var lika bra att byta fjäderben och allt, men 6000kr minst i kostnad gjorde att jag, med min studentekonomi, backade lite.

Verkstaden erbjöd sig dock att göra jobbet med begagnade delar, men vi lyckades inte hitta ett komplett par fjäderben, vilket jag förstått verkar vara av viss vikt. (jämnt slitage etc.).

Så, efter att ha snokat lite på forumet så verkar det inte bara vara fjäderben till V70 som passar just V70. Frågan blir alltså: vilka andra fjäderben skulle jag kunna titta på för att få tag på ett som passar och inte gått så långt? :)
S80, S60 etc, och vilket intervall på årsmodell?
Ska jag söka någon annanstans än bildelsbasen.se?

Vet inte om det är krävande frågor, men efter att ha lurat på forumet i ett halvår så har ni i alla fall målat upp bilden av att vara en jäkla kompetent gäng så jag misstänkte att ni skulle kunna sitta inne på svaren :)

tack på förhand!

// TobiasE
Användarvisningsbild
av CarMan
För att veta exakt måste man jämföra artckelnummer.
til en v70 finns minst 2 olika stötdämpare, så det är inte så lätta att få exakt rätt om man köper begagnt. men om du struntar i om det blir exakt rätt, så kan man ju ta nästan vad som helst.

rent fysiskt bör S60 & S80 passa, men det kanske inte är samma för det.
Jag har svårt att tro att det inte finns begagnade stötdämpare till svergis vanligaste kombi (troligan tittar man på fel ställe??)
av TobiasE
Hade hoppats få ett CarMan-svar :)
Antar att verkstaden jagade kompletta fjäderben. Kanske borde jag titta efter fjäderben+fjäder? Fast behöver jag mer delar då?

Hehe, jag älskar att polera och putsa, men när det ska skruvas så känner jag mig ganska vilsen. Är händig av mig, men det har tyvärr aldrig riktigt lockat att "hissa upp bilen och skruva på saker" :)

//TobiasE
Användarvisningsbild
av CarMan
varför ska du ha ett komplett fjäderben?

Är stötdämparen kas så byt den, fjäder har du väll. Käns onödigt att betala för en fjäder, genomslagsgummi, övre fjädersäte, fjäderbenslager & monteringsditaljer, om det inte är fel på grejorna & du desutom inte har pengar. (övrefjädersäte vill man hast ha nytt, inte begagnat)
av Thomas J
Om dämparna är slut så är det nog billigast att köpa kompletta fjäderben på skroten.
Fjäderbenslagret är nog inte det bästa om du har en -00.
Själv köpte jag 2 st kompletta fjäderben från JB bildemontering.
Kostar från 900kr/st.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har själv gått i tankar att byta stötdämpare snart då de börjar bli slitna. Har själv en v70 -00

Dock har jag hört att det skiljer på fjäderbenslagringen mellan en 00:a och resten (01 & uppåt). Är det någon som kan bekräfta detta? Så man inte köper fel saker. Jag har chassinr 004300.
Köper man ett komplett fjäderben från t.ex. skroten så vill man ju gärna ha ett så nytt som möjligt och inte vara tvungen att ta ett som är 10 år gammalt.
av TobiasE
Överväger att beställa delarna själv faktiskt.

Någon som vet en bra verkstad i Örebrotrakten som ni kan rekommendera? :)

// TobiasE
Användarvisningsbild
av CarMan
Fjäderbenslagringen som även kallas övre fjädersätet är samma på 850/v70/V70N/s60/s80
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag tänker på följande artikel som bl.a. finns på skruvat, men även biltema och bilia har 2 olika varianter.
Frågan är om det inte spelar någon roll vilken av dem man väljer.
På bilia har de dock sagt att det är den tidiga varianten som även passar till gamla s70/v70 jag skall ha.
Kan det påverka hjulvinklarna olika kanske?

http://www.skruvat.se/Fjaderbensfaste-P12459.aspx
http://www.skruvat.se/Fjaderbensfaste-P10871.aspx

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]