Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart måste man veta orsaken till felet innan man vet vem som ska betala.

du kan ju lämmna en hel bil, som går dsönder innan, eller efter verkstan jobbat med bilen, då åker du givetvis på att betala.
om verkstan orsaket felet åker givetvis dom på att betala.
Användarvisningsbild
av greeeken
Inte en chans i världen.
Lämnar jag inte en bil utan felkoder hos er utan felmeddelande o får tillbaka den med en lysande srs lampa ja då förstår du att jag inte godkänner din verkstads bortförklaringar. Det måste du förstå
Användarvisningsbild
av CarMan
så om felet är att sipsbaken nötitsav i ryggstödet på förarstolen, så anser du att mekanikern varitn inne i ryggstödet o skutit sönder kabeln?
det kan inte vara så att kabeln nötist under flera år o råkar gå av när du går ur bilen för att lämna in nyckeln!!!

självklart ska man först ta reda på orsaken, o sen se vam som ska betala !
(eller skjuter du först o frågar sen, om du haft ett vapen)
av Marbas
Håller faktiskt med CarMan. Om vi tar CarMans exempel. Varför ska verkstaden betala för en slitage sak som de inte har varit i närheten av. "Bägaren rann över" just när bilen var på verkstaden. Detta skulle troligen annars skett när bilen använts av ägaren.

Däremot tycker jag inte verkstaden skulle pratat om felsökningskostnaden i det skedet som TS skriver. Där skulle verkstaden varit smidig och erbjudit fri felsökning tills det är bevisat att verkstaden INTE orsakat felet. I det här fallet var det enkelt avhjälpt och om verkstaden hållit tyst om kostnaden i början hade TS varit mycket nöjdare med verkstaden, även om han inte är direkt missnöjd nu. Detta förfarande hade verkstaden tjänat på i längden.
av Fred
Men snälla, det här handlar bara om en fråga om inställning. Hade verkstaden brytt sig om kunden hade de sagt:

"Det var märkligt, givetvis ska vi omgående titta på om det är vi som kan ha orsakat SRS-varningen! Dock måste vi ha OK på att om det vi hittar visar att vi inte orsakat varningen så får du (kunden) stå för felsökningskostnaden. Om vi däremot hittar att det är vårt fel så kommer det givetvis inte innebära några kostnader alls för dig och har detta inneburit några andra kostnader för dig (resor eller andra utlägg) så står vi givetvis för dem också!".

Det finns vissa stora firmor som gör på detta sätt...dock har jag aldrig hört att t. ex. Bilia har gjort något liknande, tvärt om...hos dem är det oftast kunden som gjort fel och är en idiot.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det handlar inte om "verkstans" inställning.
jag var inte där, men kan sätta en peng på att den som lämna ut bilen inte hade kolla på vad som är gjort med de 50 tal bilar som paserar verkstan (ingen kan ha koll på allt som händer)
han var "bara" lite klumpig i sitt utryck eller liknande. varför ska ett helt företag, eller hela verkstan få skit för ett en kille utrycker sig klumpigt, eller inte kan ta en sitration rät???

Uppen barligen Skötte "verkstan" sig o rätta till allt, trots att den som lämna ut bilan sagt annat!

----------------------------------

Det nrmala i en sån här sitruation är att man i bjuder på en felkodsavläsning, eller felsökning, beroende på sitration & vad felkoderna säger, men kunden får givetvis betala för reprationen om nu felet är av den karaktäs jag tog som exempel tidigare.
på detta sät får man nöjda kunder.

Men du som kund kan INTE kräva att man bjuder på en felsökning eller felkodsavläsning.
Användarvisningsbild
av Momentum
CarMan skrev: Men du som kund kan INTE kräva att man bjuder på en felsökning eller felkodsavläsning.
Man kan erbjuda verkstan att gratis få laga felet :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är jätteförvånad. Jag har "åkt" Volvo i 40 år. Först som privatperson, sedan som taxiägare och senaste åren som privatperson. Jag har utnyttjat ett antal märkesverkstäder,mestadels den här på forumet utskällda Bilia koncernen. Jag påstår inte att de som haft problem med verkstäder inte har haft det, men jag har aldrig varit i närheten av vad som skrivs. Kan det betyda hur man uppför sig själv? Inte gå in på verkstaden "med taggarna ut" exempelvis. Om något hänt under, som jag uppfattat det, verkstadsbesök har jag bara bett dom titta på det. Jag har aldrig i det skedet diskuterat vem som skulle betala. Och jag har aldrig fått betala någon felsökning.
Användarvisningsbild
av Jensen
Problemet är många gånger så att precis som KKR skriver så handlar det om
att många på detta forumet alltid går in med taggarna utåt så fort Bilia nämns,
och förmodligen gör detsamma när man är där på besök.
Givetvis så är Bilia absolut inget felfritt företag som blåser sina kunder som så många
här alltid försöker att få det att framstå.
Bilia är Nordens största Bilkedja, givetvis så finns det och kommer alltid att finnas situationer
som gör att man känner sig dåligt behandlad som kund.
Kundnöjdhet är något som dom flesta större ÅF jobbar väldigt mycket med, men tyvärr så kommer
man aldrig att få samtliga kunder helt nöjda då det är bilar vi talar om som tyvärr kan gå sönder
när som helst.
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]