Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Tja.
Har en -244 DL -82 som går finfint förutom att den dricker som en tvättsvamp (1,5/2 L/Mil).
+Att den eftertänder när man stänger av motorn. kan dessa symtom vara sammanlänkade?
Ska jag bara testa att byta olja/filter, Luftfilter m.m.? Eller är det till att riva förgasarhelvetet också?

Sedan undrar jag om det går att trycka i en m47 låda i bilen rakt av (och kardan såklart).
4 växlade varvar lite väl högt.
Användarvisningsbild
av dalle76
börja med att åka till någon billig liten verkstad och kolla och ställ co halten.om den är för hög så går ju motorn för fett.och glödtändningen vid stopp hadde samma fel på min 86a även den med förgasare. bytte till riktiga ngk stift med rätt värmetal (satt billiga stift från feltema förut) samt sänkte tomgången lite och efter det har det fungerat bra.
av volvoyamha
Har dock en b23a motor den drack som en tvätt svamp den med för det första så var nåstan ingen av vacum slangarna hela! fördelarn var igen satt, skit ifögasaren, dåligt menbran sedan bytte jag olje filter och olja sedan drog den ca 0,8 lång körning har en m46 låda på den.

Menbranet sitter i åvan delen på stromberg 175 cd. ett dåligt menbran gör att den inte får den soppa den behöver och går dåligt

Olja/oljefilter, dålig olje sörjer motorn dåligt och då får han jobba mera vilket resulterar i att den går tyngre och renar detsutom inte filtret som den skall så går den ännu sämre.

Luft filter kanske du kan gissa själv, ett igen satt filter gör att den inte går den luft den behöver.

vacum slangar styr typ massa grejor inne i fögasre vilket kan få den att gå lite ojämt med samtidigt täppa till lite.

och dåliga tändstift kan orsaka dålig förbräning av bensin.

MVh volvoyamha
Användarvisningsbild
av Vix
CO halten ligger bara på 0,5 enligt bes. så fet är den inte. Men ska däremot byta stift. Har precis köpt bilen och förra ägarn har inte gjort nåt förutom att fylla på lite olja då och då, på 5(!) år :roll: Tackar för svaret
Användarvisningsbild
av Vix
volvoyamha skrev:Har dock en b23a motor den drack som en tvätt svamp den med för det första så var nåstan ingen av vacum slangarna hela! fördelarn var igen satt, skit ifögasaren, dåligt menbran sedan bytte jag olje filter och olja sedan drog den ca 0,8 lång körning har en m46 låda på den.

Menbranet sitter i åvan delen på stromberg 175 cd. ett dåligt menbran gör att den inte får den soppa den behöver och går dåligt

Olja/oljefilter, dålig olje sörjer motorn dåligt och då får han jobba mera vilket resulterar i att den går tyngre och renar detsutom inte filtret som den skall så går den ännu sämre.

Luft filter kanske du kan gissa själv, ett igen satt filter gör att den inte går den luft den behöver.

vacum slangar styr typ massa grejor inne i fögasre vilket kan få den att gå lite ojämt med samtidigt täppa till lite.

och dåliga tändstift kan orsaka dålig förbräning av bensin.

MVh volvoyamha
Den går väldigt jämt och fint annars och startar på direkten även kall, förutom att den "kväver" sig lite när den är kall. alla slangar med mera är kontrollerat och helt men ska byta olja, filtren och stiften samt kolla membran och ev. fylla förgasarolja på onsdag så får jag se hur det går. Annars blir det en dyr GBG resa haha.
Tack.
MVh vix
Användarvisningsbild
av Ståhl
skulle tro att din förgasare är en av bovarna i dramat när det gäller soppaförbrukningen.
Du skulle ha renoverat förgasaren. Fast i vissa fall är förgasaren så sliten att det inte hjälper.. Då skaffar man bara en annan förgasare.
av VXC70
EGR är inte den inbladad? i detta problem har en 242 med b21a jag med och den är törstig och har för hög co förgasarn blev "renoverad" bytt alla packningar och o-ringar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom den går bra kanske en möjlighet är att du helt enkelt har en bränsleläcka någonstans.

Mvh GK
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]