Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått felmeddelande i displayen på instrumentpanelen som lyder "motor service erfodras", detta sker endast vid full pådrag genom alla växlar typ sen kommer meddelenadet ibland och försvinner efter en stund.

Bilen är en S60 D5 2004 med BSR PPC trim, läste av koden och fick fram detta.
Bild

http://gallery.me.com/thorracing/100010/Felkod%20S60

Måste fixa eller går det att leva med det utan att motorn tar stryk, kan jag byta något så meddelandet inte kommer upp eller kan det vara så att trimmet drar på för högt tryck så det spelar ingen roll om jag byter ut något?
vet inte vad du fått feö felkod. utan bil o utan felkoder kan man bra dra en grov gissning.
I mtt fall gissar jag på att felet är att bilen är trimad
CarMan skrev:vet inte vad du fått feö felkod. utan bil o utan felkoder kan man bra dra en grov gissning.
I mtt fall gissar jag på att felet är att bilen är trimad
Tittade du på bilden med felkoden? P0244 "turbocharger wastegate solenoid A range/performance" står det
Ganska mycket OT och jag kan tyvärr inte hjälpa dej med ditt problem... men har kollat på bilden. Ser ut som om du har något diagnostikverktyg i Iphone? Finns det?? *nyfiken*
Om du söker på forumet är det några andra som också haft den koden.

Det verkar vara att turbon laddar på för mycket. Kanske bör du kontrollera ifall du har någon magnetventil som styr wastegaten som börjar bli dålig, eller om wastegaten i sig är dålig. Tyvärr vet jag inte riktigt hur du gör för att kontrollera dessa saker.

En sökning på google ger också flera tips om du orkar gå igenom några engelska forum.
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]