Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hello,

Idag går det bättre. Ska montera ballasterna på V70 -02 och har hittat ett utrymme mellan grillen och lyktorna, man viker undan en gummiduk och där är ett hål.

Det skulle vara gyllene att sätta ballasterna där, men hur jävla varma blir dom? Är det risk att lacken/fronten tar skada av värmen om dom i stort sätt ligger mot?

Tack för snabb hjälp...montera vidare....
trasker skrev:Hello,

Idag går det bättre. Ska montera ballasterna på V70 -02 och har hittat ett utrymme mellan grillen och lyktorna, man viker undan en gummiduk och där är ett hål.

Det skulle vara gyllene att sätta ballasterna där, men hur jävla varma blir dom? Är det risk att lacken/fronten tar skada av värmen om dom i stort sätt ligger mot?

Tack för snabb hjälp...montera vidare....
De brukar tåla 105grader i omgivningstemp.och de blir garanterat såpass varma att du inte kan ta på dom
utan att "le besvärat" minst sagt en varm sommardag med lite stillastående om dom är monterade i motorrummets luftrum.

men de kyls ner av anliggande plåt/genomströmmande luft
och de har inte så höga förlusteffekter, 85-90% verkningsgrad för en 35W xenonballast blir inte mer än max 7watt värme
ingen fara enligt mig.
Jag har en ovanför kylaren. Den sidan blickar bara till vid påslag och lyser inte, om jag har kört med bilen. Vet inte om det är just detta exemplar eller generellt. Jag har inte orkat ta tag i det och fråga försäljaren.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]