Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej igen! Behöver man nåt slags pressverktyg när man trär på en ny stötdämpare på pinnen på bärarmen? Nedre bakre fästet för tydlighetens skull.
Nya dämparen ser likadan ut som den gamla tycker jag så tror inte jag fått fel, ändå är det tvärstopp fast den ska på 5-10 mm till?
Tips mottages tacksamt!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
har du satt konan i gummit åt rätt håll? mina ramla dit bak hur enkelt som hellst när jag bytte sen att muttern kärva är en annan 5:a :wink:
Användarvisningsbild
av taxi
Resterna av nya dämparna lämnades tillbaka, konstigt nog fick jag pengarna tillbaka också. :D Verkar som att den konade hylsan innanför gummit var aningens för trång helt enkelt, fabrikationsfel?
Ny-nya dämpare från skruvat passade sen perfekt så nu är allt bra ?:-/
Så nu har man lärt sig nåt nytt igen!
Tack för mig!
Användarvisningsbild
av taxi
...Men jag blir ju lite nyfiken: finns det ingen annan här som köpt dämpare på biltema och lyckats/misslyckats? Och hur stor är risken att jag lyckas plocka två st lika defekta? Och är dom verkligen defekta? -Är det meningen att man ska använda sig av nån mer avancerad påsättningsmetod? :shock:
av *pettson*
taxi skrev:...Men jag blir ju lite nyfiken: finns det ingen annan här som köpt dämpare på biltema och lyckats/misslyckats? Och hur stor är risken att jag lyckas plocka två st lika defekta? Och är dom verkligen defekta? -Är det meningen att man ska använda sig av nån mer avancerad påsättningsmetod? :shock:
Om dom nu var felaktiga och du inte plockat fel, eller dom var felmärkta på hyllan? Dom flesta mej veterligen har fått det att fungera utmärkt. En bekant monterade i fredags utan strul på sin v70, han är däremot totalt missnöjd med fjädrarna som kom ifrån skruvat, bilen är mjuk som deg bak och klarar inte att ens ta en passagerare, den går i botten då. Men precis som alla andra kan det naturligtvis vara fel på detaljerna. Det tillverkas i batch så visst kan det bli två felaktiga? Men troligen hade du inte varit ensam återlämnare av dämpare i kön då. Tror mer på att det är fel modell.
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, det är ju inte en helt ovanlig vara, är väl samma dämpare på alla 850 samt S/V-70 upp till 2000 så man tycker ju nån mer borde ha upptäckt nåt i så fall.
Håller med om fjädrarna, har också från skruvat och dom är väldigt mjuka men det passar bra på min 854 då jag sällan kör last.
av MrCadillacMan
Hej ! Jag bytte till biltemas bakdämpare som funkade bra :) sen började bilen gunga igen....då hade båda övre fästena gått sönder ! bytte ena sidan utan problem men sen på andra sidan så gick båda bultarna av :( ska försöka borra bort dom men vet nån vad det ska vara för storlek på bultarna ?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tog en hammare och slog ut dom gamla, sen tog jag mutter och skruv, kommer tyvärr inte ihåg storleken. Är det dumt att säga: ta nåt som passar?
av MrCadillacMan
Det gick bra att borra bort dom gamla bultarna :) tog lite tid pga av gamla borrar !! började med liten borr o bytte till större sen och avslutade med att knacka bort det sista med hammaren !! Köpte nya bultar på volvo för 7 kr st :) inga problem att gänga dit dom nya :)
Xenon D3S

[/quote] Ja, jag uppfattar det som att de fortfar[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta a[…]

TS har ju kört ett år,radera och spar […]

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]