Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Brainy skrev:Vad hände med detta? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =+Dragkrok
Bra fråga, som jag förstått det så gäller det vid nymontering från återförsäljare eller fabrik.
Det här ligger fortfarande kvar på bilprovningens hemsida.
Registreringsbesiktning - Ändrat registrerat fordon
*Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon – mindre enstaka ändring*.
Exempel på detta är montering/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.
*pettson*: Intressant... är du säker på att det inte behöver regbesiktas vid nymontering från åf/fabrik? När jag fick offert på en V70 så sent som för ett par veckor sedan så skulle dom minsan lägga på 900kr förutom det dragkroken kostar pga att dom var tvugna att åka och regbesiktiga det.
Regbesiktning eller inte så tycker jag det är oförskämt fult att lägga på de kronorna oavsett när man köper en bil för 350tkr, baka in det i dragkrokskostnaden så det inte syns åtminstonde.

/Anders
av *pettson*
Brainy skrev:*pettson*: Intressant... är du säker på att det inte behöver regbesiktas vid nymontering från åf/fabrik? När jag fick offert på en V70 så sent som för ett par veckor sedan så skulle dom minsan lägga på 900kr förutom det dragkroken kostar pga att dom var tvugna att åka och regbesiktiga det.
Regbesiktning eller inte så tycker jag det är oförskämt fult att lägga på de kronorna oavsett när man köper en bil för 350tkr, baka in det i dragkrokskostnaden så det inte syns åtminstonde.

/Anders
Nej jag är osäker på min uppgift om det. Bara ett vagt minne.
Men som du säger totalt oförskämt att kasta på det på priset överhuvudtaget.
Det märkliga är om dom var tvugna att åka och regbesiktiga. Dom ställen där jag jobbat är det kontrollerad bilverkstad, där kom bilprovningen en dag i veckan och samlade ihop alla som skulle regbesiktigas för drag. Hade han 10 bilar så tog han EN där han kände lite på bultarna, aldrig med momentnyckel och ingen använder annat än muttersmacken vid dragmonteringen tyvärr. Sen tog han pappren och skrev in dom andra bara.

Minns den mannen alldeles för väl då jag fick enormt mycket skit över en reparation som jag fick underkänt på. Och det var ju inte underligt.. Han tog bilen från kundparkeringen INNAN jag reparerat bilen, inte lätt att få det godkänt då`?
Hilmer skrev: *Skiljer det nåt på dragen mellan 4 & 5-dörrars?
*Skiljer det nåt mellan årsmodellerna, t ex ta ett drag från -93 till min -96a?
*Ser att det finns olika höjd på kulan trots att det är originaldrag, skiljer väl nästan 5cm, varför?
Skulle gärna vilja veta, är det någon som sitter inne med svaren?
Rådlös var inne på ämnet men jag skulle vilja ha mer fakta :)
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]