Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gjorde slag i saken å köpte Volvo orginal x-ljus montering till V70 -02.

Själva fästet (x-ljushållaren) gick ju ganska OK att få dit fast jag inte hade rätt orginalborr i ovanlig dimension. Fattar inte heller vilka expanderskruvar man refererar till som ska sitta i nederkant på fästet. Sitter nån liten skruv som drar lagom dåligt i min stötfångare. Men det ska nog sitta som fasen ändå.

Så skulle jag sätta Julas xenon-sats i mina SIM x-ljus, men vaffan. Lampan är för stor för att få ner i reflektorn (H1).

Nån som lyckats konvertera sina x-ljus med Julas sats? Vilka märken/modeller kan dom passa på?
Jahaja...jobbit att köpa nya lyktor, ska se om jag kan återlämna xenon kittet kanske.

Är det nått man måste tänka på om man använder ett svindyrt orginalmonteringspaket med relä å allt och monterar xenon eller funkar det bara av sig självt?

Hur blev förresten resultatet inkognito? Jag tänkte resignera å "bara" ha två stycken lyktor nu när jag ska ha xenon. Saknar man en tredje tro?
jag har haft 3st hela tiden, både med halogen, och sen konverterat till xenon, och ljuset går inte jämföra, xenon är många gånger bättre, och jag tycker man hade lättare att se djurögon med xenon.
Är det glaset på lampan som är för stort, så det inte går in i reflektorn, eller är det foten på lampan som äör för stor?
Vet att ibland har folk fått fila upp hålet lite för att få in lampan, men det skall inte bhövas mycket.
Exakt, glaskroppen är för stor för att få in i hålet i reflektor. Problemet med att fila upp skulle nog vara att det lätt börjar släppa delar av det reflekterande ytskiktet i reflektor. Filade upp lite med min Dremel, men det kändes som ett döfött projekt så jag gav upp. Men det kanske är enda vägen att går?
trasker skrev:Jahaja...jobbit att köpa nya lyktor, ska se om jag kan återlämna xenon kittet kanske.

Är det nått man måste tänka på om man använder ett svindyrt orginalmonteringspaket med relä å allt och monterar xenon eller funkar det bara av sig självt?

Hur blev förresten resultatet inkognito? Jag tänkte resignera å "bara" ha två stycken lyktor nu när jag ska ha xenon. Saknar man en tredje tro?

Det där är inga problem, hade exakt samma problem när jag konverterade min tre SIM lampor, du är inne på exakt rätt spår. Du måste fila upp hålet i lampkroppen, det räcker med en halv millimeter på varje sida. Har du dessutom en Dremel, som jag har, så fixar du det där på några få minuter. Håll SIM-lampan med hålet för H1-lampan nedåt när du slipar, så ramlar inget skit ner i reflektorn. Skulle ändå någon liten flinga åka ner, som det gjorde för mig, så ta en dammsugare och sätt dammsugarmunstycket över lamphålet och sug ett par sekunder så försvinner alla små spån direkt.

lycka till
Helt riktigt. Tog fram Dremeln och drog ett par varv. Sitter fint :)

Har äntligen fått på allt och det lyse som fan. Men så fick jag felmeddelande direkt jag startade bilen med xljusen på.

Det står i manualen att man ska koppla tillbaks minuspolen med nyckeln i läge 2. Låter skumt i mina öron.

Jag iaf tagit av polen igen och med en satans massa tur slutar den vilja ha mig till verkstad när jag lägger på batteriet igen med nyckeln i fickan.
trasker skrev:
Det står i manualen att man ska koppla tillbaks minuspolen med nyckeln i läge 2. Låter skumt i mina öron.
Det där är för att krockkudden inte ska spränga skallen av dig då du sätter ström på det hela igen om det blivit nåt fel, då är du vid batteriet. inte bakom ratten
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]