Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Kena skrev:Kul läsning. Skulle köpa en lambda (Denso) till våfflan Volvopris 2700kr....man vill ju bara spy. Skulle beställa från utlandet men för lång leveranstid så jag var tvungen köpa original. Mekonomen var inte bättre de heller 2100kr. Kan man få lite tips om var man hittar delar utomlands kanske?
Bara att sätta sej och googla på dom reservdelar du söker. Ofta är det billigt i england. Ibland även i usa.
Instämmer Pettson. Intressant läsning. Service och reservdelsverksamheten har extrema marginaler och är ofta den enhet som bär upp övriga delar i ett bilföretag. Tex läste jag att Saab inte lyckats sälja bilar med vinst på många år, men det har ändå gått runt tack vare service och reservdelar. Och Saab är knappast ensamma om det.

Bläckstråleskrivare och spelkonsoller är liknande brancher. Man säljer skrivaren eller tv-spelet med förlust och tar igen det på bläckpatronerna/spelen.

Själv köpte jag min 99a 2002 och den har aldrig fått en märkesservice. Har bytt olja, filter och fixat bromsar själv m.m. Större grejer har jag lämnat till mindre verkstäder. Det mesta köper jag från Biltema eller Skruvat.

Skulle vara kul att se en siffra vad det kostar att märkessserva bilen under 10år, så man kan se vad man sparat :-)

Slutligen vill jag rikta ett stort tack till alla Er som köper orginaldelar och märkesservice! Utan er så hade bilarna varit mycket dyrare i inköp! ;-)
Ja de är hemska när det gäller inport.
Vi på Sandvik har ett avtal med våra underleverantörer som säger.
Skulle en kund till oss gå direkt till en underleverantör och köpa delar så kan vi bötfälla dom, alternativt välja en annan underleverantör.
Resultat underleverantörerna blir rädda och vi får ensamt sälja delar ungefär så funkar det.
Visst våra kunder kan köpa från underleverantör direkt men till samma pris som hos oss och ibland dyrare för vi ska ha en del av kakan med, helt knas
av *pettson*
Missförstå mej inte. Klart att företag ska gå med vinst. Klart att våra skatter och avgifter kostar. Men som sagt problemet ligger inte längst ute i handeln. Problemet ligger längre in, hos grosssisterna.
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]