Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inkognito
Tycker du att 0,6l/mil för en bil på 185hk och 1640 kg är mycket, så vill jag se vilken bil i samma vikt/effekt prestanda som går billigare blandat och landsväg, och nu är det inte fabriksuppgifter som gäller, utan verklig körning.
av dongan
Det är nog en rätt vettig förbrukning. Jämför väl lite med min caddy tdi som väger ungefär lika mycket men inte har samma effekt. !05 hästar och en lägsta förbrukning på 0,52.
Får ta och provköra 163 och 185 hästars v70 och se vilken som verkar bäst.
Har hittat en -08:a 163 hästars för ca 150000 som gått 18500 mil och har den utrustning jag vill ha.
Är väl inte så mycket för en diesel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dongan skrev:Låter ju lite mycket. Trodde att det var möjligt att ligga på strax över 0,5.
Då får du välja en äldre manuell V70 diesel innan all avgasrening kom.

De gamla saknar ju all rening som drar upp förbrukningen och har dessutom mycket högre komp och förbränningstemp som ger massor av NOx men mycket lägre förbrukning.
av H.D
Jag är ägare av en V70 manuell 6vxl 185hk -07 sedan några veckor och jag är riktigt nöjd.
Jag har inte fått så bra koll på vad den drar men efter helgen så vet jag vad den vill ha på långkörning.
Det är ju lite svårt att veta vad den drar när dieselvärmaren är med och förbrukar en del för att hålla värmen.
Morret i motorn är ju riktigt trevligt att lyssna på.
Om jag jämför min D5 med min 2,4T så är dieseln värre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
snoddasD5 skrev:185hk tar mer bränsle än 163hk så ingen ide och kika på en sådan hitta nu en fin 163hk.
Nej 185 och 163 (06 och frammåt) är exakt samma motor och har samma mappning så länge du gasrar mindre än 163 hk.

Det är bara om du gasar över 163 hk D5 drar mer.

Däremot är det helfel att köpa D5, köp 163 hk + polestar så får du 205 hk till läge pris. (eftersom det är exakt samma motor i båda)
Användarvisningsbild
av snoddasD5
185hk har 7hål i spridarna 163hk har 5hål har kört 163hk i 6år bytte till 185hk fick direkt högre bränsle kostnad prata med taxifolket alla ångra sig dom köpte 185hk för den tar mer bränsle. volvo själv erkänner ju å det blev fel på den sen har visst 185hk haft många konstiga fel på motorn som aldrig 163hk haft säger då killar på volvo som skruvar i dom.
av Cedrix
dieselmagnus skrev:Automaten lirar bra med D5:an anser jag.
Kan absolut inte hålla med om att automaten lirar bra med D5:an... Tycker det ä'r den sämsta utomatlåda jag någonsin provat, den bara varvar och dricker soppa, otroligt långsam är den också.
Kör man väldigt mycket stadskörning kan det vara motiverat med aut annars helt onödigt då man aldrig behöver växla ner på en D5 när man kör långkörning.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att D5:an (185 hk) har 6-växlad låda och 2,4D 5-växlad?
185hk måste man ha 16" hjul på eftersom det är större bromsar (15" på 2,4D) det är en av anledningarna till att Taxi kör 2,4D och även soppa förbrukningen då.

Tidur för dieselvärmaren är ju inga problem att få installerat i efterhand, bara ladda ny programvara på Volvo.

Kör själv en 04:as D5 (163hk), och jag ligger oftast på ca 0,63 blandad körning, kan komma under 0,5 på långkörning om man är väldigt försiktig också. Men då har jag inget partikelfilter på min som drar massa soppa (det kom 2006)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag skulle inte våga satsa på en partikelfri diesel (163HK). Den anses ju vara ett riktigt miljösvin av politiker och myndigheter (oavsett hur rätt eller fel det är). Vilken dag som helst kan det komma någon straffavgift eller liknande, eller att man inte får köra på de gator man vill i stan, etc.

Sedan det där med 3000 mil intervaller. Vad som gäller är att serva när lampan lyser. Min lyste ett par tre månader för tidigt och efter drygt två tusen mil.
av dongan
Jo det känns ju bättre att köpa en med den högre miljöklassningen.
Tydligen så kom dom med partikelfilter -05. Men sen är det lite olika om dom är klassade i miljöklass 2005 eller 2005PM.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]