Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stoffe26
Hej,

Jag hade inne min volvo 440 årsmodell 94 på vekstad för att de skulle byta kamrem. På verkstan sa de att även packboxen vid vevaxel behövde bytas då de läckte olja. Detta var dock inget som jag sätt i form av oljefläckar på marken eller liknade.

Nu till det problemet: när jag fick tillbaka bilen upptäckte ja att den läckt olja av nått slag. Den läckte alltså inte innan jag lämnat in den. Jag lämna in den igen och påpekade detta. Till svar fick jag att det nu var växlelådan som läckte olja och att det inte fanns något samband med den service de hade utfört.

Stämmer detta??

Jag tycker att det verkar vara väldigt osanolikt att den skulle börja läcka precis efter att de varit på den och och det skulle vara en slump.

Tacksam om någon vet nått om detta..
av Perra N
På en 12 år gammal bil, kan ju det mesta hända. Kolla upp själv var den läcker, om det är från lådan, och de inte gjort något vid den, så är de nog oskyldiga. Kan vara gaveltätningen vid drivaxeln, inte helt ovanligt.
Användarvisningsbild
av boostofta
växellådan och kamrem sitter på varsin sida om motorn. Detta har inget samband, otur bara.
Väldigt vanligt att de läcker olja både från bakre vevaxeltätning och från drivaxeltätningen som Perra skriver.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]