Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
Hej!

Har fått bytt bägge bromsskivorna fram på garanti pga att bilen gungade vid inbromsning i låg hastighet och sedan så fick jag vibrationer i ratten. Dom nya skivorna är ca 3 månader och i början var allt ok! Nu så har det lilla gunget som blir vid inbromsning vid typ rödljus kommit tillbaka,dock inte vibrationer i ratten. Har pratat med volvo men man får inte garanti på garanti. Jag hissade upp bilen och kommit fram till att det är höger skiva fram som blivit skev. Finns en verkstad i stan som svarvar skivor. Tycker ni det är ett bra altenativ att svarva höger skivan eller måste jag svarva båda? någon som har erfarenhet av detta fenomen??
av Tomisco
Otur!
Man misstänker ju direkt att de nya skivorna blivit skeva pga anliggande bromsar.
Men det borde ju vara självklart att verkstaden kollar oken när man byter skivor eller?
Kolla så att hjulet rullar hyfsat lätt om du hissar upp bilen. Om inte så borde du ge verkstaden
en omgång och kräva garanti igen!!
Användarvisningsbild
av per brand
Jag har hissat upp bilen och hjulet rullar friktionsfritt,men bromsas upp mellan kvart i tolv och tolv.och rullar sedan friktions fritt till samma läge igen och där tar det i igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Garanti på garanti snacket kan dom skippa på en gång. Felet är att bromsarna vibrerar, det skall de lösa under garantitiden oavsett hur många gånger de får byta samma delar.

/Martin
av Rick
felaktigt åtdragna hjulbultar kan ge samma skevhet i skivan och/eller skit mellan navet och skivan, järnet med mutterknackare= kass skiva... råkat ut för det på några 940, samma på v70?
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har nybilsgaranti, o när den gått ut så har du inte garanti på de delar som bytas dan innan garantin gått ut.
reservdelsgaranti har du på dom delar du betalat, så ibland kan det vara bra att vara med o betala en liten slant (en krona räcker) på saker som går sönder, o inte bar få allt gratis.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det fenomen som du beskriver beror alla gåner på nått annat än bromsskivorna.
Du kan ha "konsiga" fälgar eller skava nav, som i sin tud med tiven gör skivorna skeva.

det man norlamt kallar skeva skivor är igentligen tjockleksvariation på skivan. detta uppkommer oftast om skivan är monterat på nått skevt, eller om fälgens anläggning är skev.
om skivan vobblar så käns inte detta i ratte eller bil, men bromsklossarna kommer att träffa skivan på samma ställe hela tiden vid normal körning utan broms. detta får skivan att bli smalare på denna punkt & till sist käns denna tjcokleks variation i bil/ratt.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]