Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ultraviolent skrev:Tack för alla tips! :)
Blir dock Volvo original då jag har grymt mycket närmare till Volvo än Biltema och behöver verkligen den extratiden för att hinna montera dom efter arbetstid så jag kan ta v70 till jobbet dagen efter :wink:
Plus att då vet jag ju att jag får schyssta skivor på bilen :-DD
Jag har börjat göra så med många grejjor jag med. Är så skönt när grejjorna passar utan att behöva tex. göra nya kontakter, köpa till extra pinaler osv. Dessutom har i 99,4% av alla fall Volvo hemma reservdelar, det kan jag betala extra för.
Köpte en ny svetsmutter till lambdasonden i går, 38 kr på volvo, 140 kr på skruvat.se....
av *pettson*
Grammse skrev:
*pettson* skrev:Kan ingen berätta för mej hur man svarvar skivor skeva, med jämn godstjocklek dessutom?.. OAVSETT vart dom är inhandlade? För alla skivor tillverkas via svarvning.
Jo om operatören inte spänner upp skivan jämnt i maskinen blir den oval, har faktiskt köpt bromstrummor på biltema till en fiat för länge sedan och de var ovala, fick nya sen blev det bra.
Det köper jag.. Men då har dom inte jämn godstjocklek(snett uppsatt i chucken). Eller så är produkten inte rund (inte satt i centrum). Men när man har dom bägge kriterierna ur kartongen?
*pettson* skrev:
Grammse skrev:
*pettson* skrev:Kan ingen berätta för mej hur man svarvar skivor skeva, med jämn godstjocklek dessutom?.. OAVSETT vart dom är inhandlade? För alla skivor tillverkas via svarvning.
Jo om operatören inte spänner upp skivan jämnt i maskinen blir den oval, har faktiskt köpt bromstrummor på biltema till en fiat för länge sedan och de var ovala, fick nya sen blev det bra.
Det köper jag.. Men då har dom inte jämn godstjocklek(snett uppsatt i chucken). Eller så är produkten inte rund (inte satt i centrum). Men när man har dom bägge kriterierna ur kartongen?
Det handlar ju inte bara om skivorna är bra svarvade eller ej.... En bromsskiva skall dessutom ha värmebehandlats på rätt sätt så den inte slår sig i början när den blir varm.
Jag har själv fått bekräftat att skivor kan slå sig om de inte är rätt värmebehandlade vid tillverkning, den gången handlade det faktiskt om Brembo-skivor. Och när jag reklamerade dem så hade man upptäckt på fabriken att ett antal skivor hade gått iväg med fel värmebehandling.

Så, det är inte enbart att de är svarvade "rakt", utan har med lite annat oxå att göra....
Vad jag (tror) : Så har biltema inte samma stickprovs kontroll på sina grejor, som tex volvo orginal. eller andra tillverkare.
Att jag fått kass grejor, behöver ju inte betyda att allt e kass. Men jag vill inte chansa igen.
Ofta så har de inte riktigt rätt passform eller något annat som spökar. Känns inte bra med deras prylar, känns som 2:e sortering på det mesta. Man får vad man betalar för. Så e det i de flesta fallen, oavsett vad det gäller.
Varför skulle inte ett par bromsskivor kunna slå sig vid tillverkningen? Troligen är det robotsvarvning, men vilka garantier har man för att de inte kan strula, som all annan teknik idag.
Om vi jämför med tex bosch hand maskiner. Vi har bosch gröna och deras blå sortiment.
Blå är så kallade proffs maskiner och grön är amatör maskiner. Skillnaden enligt en av deras försäljare är endast färgen, och att blå sortimentet har större krav på stickprov.Blå sortimet är dyrare men säkrare. Så varför skulle det inte vara så med bilreservdelar.
Men som sagt, detta är ju vad jag tror.
av *pettson*
Missförstå mej inte, jag vet exakt hur skivorna är tillverkade, jag har stått och tittat på när såna tillverkas. Jag har också jobbat med dom många år.
skivor är inte värmebehandlade som standard, det är inte biltemas, eller mekonomens olika (inte heller brembos), eller ja vilka du önskar, det är däremot orginalskivorna på många fabrikat, dom är upphettade, avsvalnade och eftersvarvade därav priskskillnaden, det innebär mindre risk, men den finns där ändå. Det är så att värmebehandligen sker på bilen på 95% av standardsortimentet. Det är där du kör in skivorna så att dom sakta upphettas och sakta ska svalnas av, görs detta fel eller om man har minsta spänn i navet på grund av orenheter så slår dom sej omedelbart. Det står också på lappen i dom flesta kartonger hur skivan ska köras in. Inkörningsperioden är 30-50 mil. Samma sak gäller bromsbelägg som allt och alla har åsikter om, fabrikat är ganska oviktigt innan man kört dom runt 30-50 mil som krävs innan klossen är inkörd och har härdat. Först då får du bra bromsverkan. Sen tar det runt 50-100 mil innan skivan fått beläggöverföring så att det blir perfekt. Tills dess är bromsverkan försvagad. Det gäller dom flesta belägg. Beläggöverföring sker när skivan är het, då överförs beläggmaterial till ytskiktet på skivan för att skapa mera friktion till skivan. Det är därför man inte ska stanna helt med heta bromsar om möjligt, överföringen sker på en fläck då och man kommer att få huggande bromsverkan efter det.

Orkar inte besvara djupt och innerligt på påståendet, att man får vad man betalar för. Det kanske har varit så, men då var det innan jag fyllde 10 år..
Det som gäller är att du får vad man levererar och att dom ska ha vad man tycker märket är värt. Underskatta inte branding. Annars betalar även du runt 30-50 kronor litern för helsyntet oljor som jag gör, det är ju verkstadspriset. Resten av kundpriset är avans. Det är likadant med alla saker du vill handla. Glöm inte heller att sista du handlar av i långa leverantörs kedjan har ca 2.5x inköpspriset på sakerna för hyfsad vinst. Spelar heller ingen roll vart du handlar. Så att du får vad du betalar för kan du glömma direkt.

Gällande Bosch Blå, kanske har man förändrat produkterna nu, men dom bosch blå jag äger har inget att göra med dom gröna ditona. Dom är inte ens konstruerade likadant. Bosch blå rondellen har helt andra kol och kolbanor. Kolen är lätt utbytbara och i övrigt lättservad bit för bit, maskinen är avvibrerad, plasten tål slag och stötar. Den gröna är inte i närheten av samma konstruktion trots samma storlek. Dom är inköpta samma år och motsvarar samma modell.
Ämnet till bromsskivorna är jag tämligen övertygad om att det är värmebehandlat enligt en viss metod innan svarvning hos tex Brembo.... :wink:
Inte för att jag är någon materialexpert, men jag kan ändå såpass mycket om metallers struktur att utan värmebehandling "på rätt sätt" så klarar inte skivan ens en bromsning utan att bli skev!
av *pettson*
duratec skrev:Ämnet till bromsskivorna är jag tämligen övertygad om att det är värmebehandlat enligt en viss metod innan svarvning hos tex Brembo.... :wink:
Inte för att jag är någon materialexpert, men jag kan ändå såpass mycket om metallers struktur att utan värmebehandling "på rätt sätt" så klarar inte skivan ens en bromsning utan att bli skev!
Ingen tar ju rått bondgjutjärn och skapar skivor. Det är mycket forskning om legeringarna. Det är säkert mycket jobb bakom det hela.
I övrigt så förstår jag inte påståendet o att inte skivorna klarar det hela alls annars. Skivorna som sitter på hobbybilen är skapta i en svarv helt manuellt av vanligt rundstål i bättre kvalitet, som används i vanlig verkstadstillverkning. Felet med det stålet är bara att dom inte är riktigt riktigt så bra på att ta upp beläggmaterial som ett par gjorda av gjutjärn som det är i produktionsskivor. Dom har för övrigt varit helt röda utan att slå sej. Formen på produkten är lika viktig som legering och materialtillverkningen för att det inte ska slå sej vid upphettning.
Det jag har lärt mig på Sandvik där ja jobbar, vi handskas en del med metaller.
Vi har ett väldigt högre pris på de delarna som vi säljer för oftast ska vi ha köpt metall i mindre mängder med bra kvalite och mer kontroller, får man betala mer för.
Men så har vi börja med metall nu från kina som vi säljer ut till billigare priser där metallen blandas i större mängder mindre kontroller därav sämre kvalite också.
Möjligt det kan vara samma med broms skivor också större mängder mindre kontroller billig metall, märkes kör bättre legeringar och får bra kvalitet.
Är ju bara en fundering.
av *pettson*
StefanT5 skrev:Det jag har lärt mig på Sandvik där ja jobbar, vi handskas en del med metaller.
Vi har ett väldigt högre pris på de delarna som vi säljer för oftast ska vi ha köpt metall i mindre mängder med bra kvalite och mer kontroller, får man betala mer för.
Men så har vi börja med metall nu från kina som vi säljer ut till billigare priser där metallen blandas i större mängder mindre kontroller därav sämre kvalite också.
Möjligt det kan vara samma med broms skivor också större mängder mindre kontroller billig metall, märkes kör bättre legeringar och får bra kvalitet.
Är ju bara en fundering.
Det ligger helt klart nåt i vad man ger för materialet, men många av dom stora har problem med sina material så det verkar inte som att dom satsar på det absolut finaste, volvos skivor rostade som attan, brembos skivor sprack eller skevade (brembomaxx). Men konstigt nog ligger inte dom stora pengarna där ändå. Dom stora pengarna ligger i att vi inte får parallellimportera. Du får för privatbruk ta hem vad du vill, men inte som firma. Man nyttjar detta maximalt hos grossisterna.
Alltså kan jag köpa en Lambdasond BOSCH ifrån England för 833spänn i brevlådan inkl frakt, då har inte dom over there svultit på nåt sätt. Den kostar drygt 1800 här. Och förvisso har ju dom inte riktigt samma momssats, men även om den vore likadan kan vi inte förklara det på så sätt, jag vet exakt vad autoexperten ger för den in till butiken och det är (ska inte avslöja det exakta)men över 1200kronor. Nu är det ju så att KG knutsson äger ensamrätten till en hel del import, andra äger rättigheterna för annan import. Dom tar ut sin del av kakan innan återförsäljaren får den, sen tar återförsäljaren ut sin del av kakan. Till sist så får du köpa detaljen. Det är du som betalar alla led. Biltema blev stämda för att dom *dumpade* priserna på NGK tändstift. Plus då att dom parallellimporterade dessa. KG Knutson stämde dom och vann, alla inköp skulle gå via dem. KG skulle ha mera per stift i inköp då än vad biltema sålde dessa för.
Får jag tippa vad BOSCH får för sin nytillverkade lambdasond så skulle jag tippa runt 75-100 kronor. En standard bremboskivsats för 1400spänn i butik skulle jag tippa att brembo får 150spänn för.
Man gjorde en jämförelse nångång när jag gick i skolan på 80 talet. Om man tog en volvo 240 som då var ny ifrån bandet, den gick att köpa med garantier och allt för en viss summa pengar (kommer inte ihåg exakta summan, men säg 100.000.
Sen försökte du plocka ihop samma bil av reservdelar istället. Den summan kommer jag ihåg som det vore igår. Det skulle kosta 1 miljon kronor då, att köpa bilen i delar. Alltså nånstans runt 10ggr dyrare. (reserverar mej för att jag inte minns försäljnings summan runt 1987). Samma gäller bromsskivor och annat också. Visst påverkar kontroller och annat priset på en färdig detalj, men vi pratar nån eller ett par kronor hit och dit per detalj vid stora partier, kanske en hel tia eller tjuga. Prisskillnaderna vi pratar om är flera hundralappar i slutändan. Ofta är ett pris högt satt för att få sälja nåt alls, då dom flesta verkar vara allergiska mot att nåt är billigt. Är nåt billigt är det skit och skit köper man inte. Så slutsatsen är att sälja billiga saker svindyrt och göra alla nöjda. En fet vinst och kunden är nöjd, han har köpt nåt dyrt som naturligtvis är av bra kvalitet beroende på priset.
Det är ju precis så som dom flesta klassar oljor. Billig olja= skit,Dyr olja= fin olja.. Men marginalen på olja för 200kr/ litern är drygt 150kronor per liter hos butiken eller verkstan. (olika på olika fabrikat naturligtvis). Men det betyder oavsett fabrikat att du betalt dyrt för nåt som inte alls är dyrt och automatiskt tror man att man fått nåt fint.
Tilläggas ska att i priserna till kund ingår ju transport till butiken, vilket inte är gratis, det är inte den stora kostnaden men det är ändå en del av kostnaden..
Kul läsning. Skulle köpa en lambda (Denso) till våfflan Volvopris 2700kr....man vill ju bara spy. Skulle beställa från utlandet men för lång leveranstid så jag var tvungen köpa original. Mekonomen var inte bättre de heller 2100kr. Kan man få lite tips om var man hittar delar utomlands kanske?
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]