Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degdala
Jag har problem med att BLIS indikerar falskt vid regn när regndropparna släpper från spegeln.
Det är bara på vänster sida så jag tror att något är tokigt med den kameran.
Om det finns någon på sidan fungerar den som den ska även vid regn.
Den indikererar felaktigt c:a 1 ggr per minut.
Jag ska till Volvo och ladda ner ny mjukvara på tisdag och det skulle vara bra att veta hur det fungerar på andra bilar.
Användarvisningsbild
av 164E
Har BLIS på en v70 MY10 och inte märkt av något liknande som du. Visst sker "falska indikeringar" då och då, men jag har inte märkt av att det skulle vara något särskild med regn och när regndroppar släpper från spegeln. Tycker att systemet fungerar mycket bra.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Samma på min! Ibland händer det att höger indikerar också, men ytterst sällan...
Jag har rentav råkat ut för falskindikering på vänster i soligt väder vid något tillfälle också... :???:
Meddela gärna om du får bukt på problemet!
(Det finns ju förvisso en knapp som man kan stänga av BLIS med)...

Man kanske skulle ta detta på MRF-garantin??
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag hade en del, men inte ofta, felvisningar på min förra S80. Men inte specifikt vid regnväder utan det kunde komma när som helt. På My10 har jag inte märkt av det alls. Annan mjukvara?
Användarvisningsbild
av Nexus6
Har haft två olika bilar med BLIS nu, en 09:a uttagen Juli -08 och nu en 10:a uttagen i April i år. Jag märker ingen skillnad i funktionalitet vid regn, får titt som tätt "felindikeringar" vid regn från både höger och vänster sida, men har liksom vant mig vid det och tänker inte så mkt på det.

Där jag märker skillnad är vid körning tätt intill vissa avbärarräcken (t.ex. på leden förbi Stenas Danmarksterminal i Gbg). Den gamla bilen felindikerade regelbundet "BLIS nedsatt funktion" eller frenetiskt blinkande följt av "BLIS ur funktion" eller motsvarande meddelande. Nu när jag kört med den nya bilen i ett par månader har jag aldrig fått samma fel.

Tror dock inte jag skulle speca min bil med det om man inte "fick med det" i något av paketen, fungerar ju överlag väldigt bra, men jag litar liksom inte på dem och slänger altid en kik av gammal vana ändå innan man byter fil, men det är mer en fråga om gammal vana på samma sätt som man automatiskt tar på sig bältet när man sätter sig i bilen...
av Amli
Jag har inte kört någon Volvo modell som är MY11 och har BLIS. Men alla andra som jag kört som har det har problem vid regn.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]