- sön 29 aug 2010, 21:16
#441116
VolvoB20 skrev:Nya D3 2.0 163 hk har ju 400 Nm.Det låter som en rimlig och sannolik förklaring, nu är bara frågan när/om Polestar släpper ett trim till D3...?
400 Nm producerar 163 hk redan vid vid 2870 Rpm, över detta måste volvo strypa av vridet/effekten för att den inte ska gå över 163 hk vilket gör att det känns som motorn dör och man kör in i väggen.
Det är alltså skatterelaterat. 163hk/120 kw är ju en magisk gräns i flea länder i europa för när bilskatten skenar.
Ett annat ex. D5an kan man ju pressa ur 500 Nm man vill, om man samtidigt vill att den ska hålla sig under 163 hk måste volvo stypa den redan vid 2300 rpm om dt inte ska gå över 163 hk.
Skulle Audi/VW släppa en W12 diesel i lågskatteutförande som ger 1000 Nm i vridmoment i Q7 och VW Tuareg skulle de behöva strypa av motorn redan vid 1150 rpm för att inte gå över 120 Kw.
Tittar man på kurvorna som Emiljohansson länkar till ser man ju tydligt att det inte är fysika begräsnsningar som ger kurvorna utan det är stypningarna i datorn, annar skulle det tex aldrig finnas en jämn platå av den storleken.