Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göranson
#441116
VolvoB20 skrev:Nya D3 2.0 163 hk har ju 400 Nm.

400 Nm producerar 163 hk redan vid vid 2870 Rpm, över detta måste volvo strypa av vridet/effekten för att den inte ska gå över 163 hk vilket gör att det känns som motorn dör och man kör in i väggen.

Det är alltså skatterelaterat. 163hk/120 kw är ju en magisk gräns i flea länder i europa för när bilskatten skenar.

Ett annat ex. D5an kan man ju pressa ur 500 Nm man vill, om man samtidigt vill att den ska hålla sig under 163 hk måste volvo stypa den redan vid 2300 rpm om dt inte ska gå över 163 hk.

Skulle Audi/VW släppa en W12 diesel i lågskatteutförande som ger 1000 Nm i vridmoment i Q7 och VW Tuareg skulle de behöva strypa av motorn redan vid 1150 rpm för att inte gå över 120 Kw.

Tittar man på kurvorna som Emiljohansson länkar till ser man ju tydligt att det inte är fysika begräsnsningar som ger kurvorna utan det är stypningarna i datorn, annar skulle det tex aldrig finnas en jämn platå av den storleken.
Det låter som en rimlig och sannolik förklaring, nu är bara frågan när/om Polestar släpper ett trim till D3...?
av perhall
#441122
Göranson skrev:
VolvoB20 skrev:Nya D3 2.0 163 hk har ju 400 Nm.

400 Nm producerar 163 hk redan vid vid 2870 Rpm, över detta måste volvo strypa av vridet/effekten för att den inte ska gå över 163 hk vilket gör att det känns som motorn dör och man kör in i väggen.

Det är alltså skatterelaterat. 163hk/120 kw är ju en magisk gräns i flea länder i europa för när bilskatten skenar.

Ett annat ex. D5an kan man ju pressa ur 500 Nm man vill, om man samtidigt vill att den ska hålla sig under 163 hk måste volvo stypa den redan vid 2300 rpm om dt inte ska gå över 163 hk.

Skulle Audi/VW släppa en W12 diesel i lågskatteutförande som ger 1000 Nm i vridmoment i Q7 och VW Tuareg skulle de behöva strypa av motorn redan vid 1150 rpm för att inte gå över 120 Kw.

Tittar man på kurvorna som Emiljohansson länkar till ser man ju tydligt att det inte är fysika begräsnsningar som ger kurvorna utan det är stypningarna i datorn, annar skulle det tex aldrig finnas en jämn platå av den storleken.
Det låter som en rimlig och sannolik förklaring, nu är bara frågan när/om Polestar släpper ett trim till D3...?
Intressant i sammanhanget: Rica - som brukar få ut mycket effekt - krämar bara ur modesta 177 hk ur D3 men väl 245 hk ur MY10 2,4D.../PH
av bhensv
#441349
Jag är medveten om att detta är en V70-diskussion, men;
Samma motor, 2,0L 5 cylindrar, ger i V50-utførande 150 Hk, den måste isåfall kænnas ännu værre strypt æn før v70, eller vad tror panelen?
av viktore
#441369
bhensv skrev:Jag är medveten om att detta är en V70-diskussion, men;
Samma motor, 2,0L 5 cylindrar, ger i V50-utførande 150 Hk, den måste isåfall kænnas ännu værre strypt æn før v70, eller vad tror panelen?
D3 motorn är inte i något utförande strypt.
Som jag oräkneliga gånger tidigare sagt så har man för D3 163hk medvetet valt ett så litet turboaggregat som möjligt för att kunna få ett bra bottendrag på 2liters slagvolym. Att plocka 400nm vid låga varv med 2liter är inte helt lätt, och använder man inte en dubbelturbokonstruktion likt den på D5 så blir det något som får lida, i det här fallet effekten på högre varv.

Om motorn varit strypt så hade man kunnat hålla sig under 163hk ändå, men inte låtit vridmomentet plana ut lika snabbt. Därmed hade effekten heller inte avtagit lika mycket.
I 150hästarsutförandet så använder man förmodligen samma turbo men eftersom man plockar mindre vridmoment och effekt så håller effekten i sig bättre i förhållande till maxeffekten som då är 150 och inte 163hk.

Kollar man på D4 som också är på 2liter så används en större turbo för att nå 177hk/400nm. Den klarar att pumpa luft för mer effekt, högre upp i registret. Samtidigt drar den inte igång lika fort som D3 - båda har 400nm i maxvrid men D3 når det vid 1400 jmf. 1750varv för D4.
av bhensv
#441678
Ok, tack før førklaringen. D4 har alltså en større turbo än D3.
Men skillnaden mellan D3 i V70 (163hk) och D3 i V50 (150hk) består isåfall som du skriver av mjukvara som gør att den får mindre effekt, det jag menade med strypt.

Ganska intressant utveckling iallafall, det är inte helt vanligt med 5cylindriga 2Liters Dieselmotorer som "bara" plockar ut 150hk på marknaden, ska bli intressant att prova när den kommer.
Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]