- mån 30 aug 2010, 09:10
Jag lät en verkstad byta min, jag fick en 2:a på den gamla p.g.a. rost. Vid besiktningen var det "superviktigt" att det fanns dokumentation på kroken, konstruktionen och monteringen. Verkstaden fick med firmastämpel och namn intyga att dom hade följt monteringsanvisningarna. Detta var principiellt viktigare än att kolla själva kroken. Kroken skall vara tillverkad och godkänd för just den aktuella bilmodellen.
Vem som skall intyga etc. etc. om du gör det själv, vet jag inte, men se till att du har alla papper, typintyg och spec samt monteringsunderlag med dig vid besiktningen i alla fall.
Vid själva besiktningen får inte krokens fästen i balkarna vara sprayade eller målade med t.ex. tectyl. Det gör man efteråt, så välj besktningsdag till en med torrt väder om du kan. :) *Det får inte heller finnas någon form av underredsmassa eller annat mellan fästytorna på draget och balken. Endast lackeringen är godkänd där.
Nu blir kanske detta överkurs eftersom dom var mer intresserade av dokumentationen än av kroken i sig själv, men dom kanske agerar annorlunda om du monterar själv. Det kanske antas att en auktoriserad verkstad känner till reglerna, och att det var bl.a. detta som den nästan pedantiska kontrollen av papprena gick ut på?
*Det här fick jag veta vid ett tidigare montage på en äldre bil som inte hade krok från början. Tvätta bort underredsmassa på kontaktytorna vid montering!