Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Kan någon hjälpa mig med vilken mörkhet jag skall välja på solfilm till min V70 oystergrå, har en summum. Vilken bolag skall jag välja, skall jag ta bvs eller ditec (har 15% tills i övermorgon tror jag)? erfarenhter tack? :) Framför allt är det värt pengarna?
av lobbysleeper
Tror inte det skiljer så mycket om man väljer mellan två seriösa firmor... De kanske har samma solfilmer t.o.m?

Men pratar vi olika nyanser av ljus film? Eller står i valet och kvalet mellan ljus eller helt mörk? Om inte så berätta vad du föredrar, ljus eller mörk? 3 eller 5 rutor?
helmörk tycker jag är snyggast, men medför en del problem nattetid.
Dessutom skulle jag nog tagit samma film runt om istället för att blanda.

Kom på att det finns en till tråd om detta: Mörkhet på solfilm?
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag är helt klart inne på mörk film, inte ljus. och skall ha på 5 rutor om det nu blir något, men jag är kluven om det är snyggt med solfilm på oystergrå summum, på en momentum från my 08 och my09 tycker jag det är rikigt snyggt med de svarta railsen och listerna, men kluven om det är snyggt på summum
av lobbysleeper
Ptjaa, det är ju knepigt kanske, men jag tycker det ser bra ut, även med kromade listerna;

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Gurra82
japp då var det bestämt, det blev mörkaste av det mörkaste på 5 rutor, nästa vecka blir det solfilm på onsdag och torsdag blir det 3000 mils service+ lite småfix av lite dåligt ihåpskruvad volvo, men fasen vad nöjd jag är ändå :D pust 3000 mil på 9 månader :( , vad jag kör :D privata mil :D
Gurra82 skrev:japp då var det bestämt, det blev mörkaste av det mörkaste på 5 rutor, nästa vecka blir det solfilm på onsdag och torsdag blir det 3000 mils service+ lite småfix av lite dåligt ihåpskruvad volvo, men fasen vad nöjd jag är ändå :D pust 3000 mil på 9 månader :( , vad jag kör :D privata mil :D
Om jag hade varit dig,så hade ja tagit en solfilm med 15% ljusgenomsläpp på dom 5 bakersta rutorna. Den mörkaste kommer du att tröttna på när du ska backa när det är riktigt mörkt ute.
Jag har 15% på dom där bak och 20% på framdörrararnas rutor. Det funkar kanon när det är mörk ute.
Fabrikatet på min solfilm är Lumar med 10 års garanti.
Användarvisningsbild
av opA
Ta mörkast.. inga problem att backa när de är mörkt ute.

Jag bor ute på vishan och har kolsvarta kvällar och nätter här mellan december ett par månader framöver och har absolut inga problem att backa när de är mörkt.

I början är de förstås lite äckligt.. men du vänjer dig fortare än kvickt... nu har jag dessutom näst mörkaste på dom främre sidorutorna.. jäklar vad mörkt de blir såfort solen börjar gå ner. 8) :D
av Bruce71
Jag har aldrig varit någon fantast av solfilm, men nu när jag har skaffat en V70 så tycker jag nog allt att ACCn får jobba ganska hårt för att få ner tempen i bilen jämfört med min gamla 9-3 SS.

Varför handlar frågan om solfilm om hur "mörkt" det ska vara? Ditec säger på sion hemsida att deras ljusaste film tar 50% av värmestrålningen och det är väl ändå det som är det viktiga, lägga 2-3000 bara för syns skull känner inte jag för, det är funktionen jag vill ha, dvs svalare kupé.
Bruce71 skrev:Jag har aldrig varit någon fantast av solfilm, men nu när jag har skaffat en V70 så tycker jag nog allt att ACCn får jobba ganska hårt för att få ner tempen i bilen jämfört med min gamla 9-3 SS.

Varför handlar frågan om solfilm om hur "mörkt" det ska vara? Ditec säger på sion hemsida att deras ljusaste film tar 50% av värmestrålningen och det är väl ändå det som är det viktiga, lägga 2-3000 bara för syns skull känner inte jag för, det är funktionen jag vill ha, dvs svalare kupé.
Ja men mycket av pengarna man lägger på en bil är bara för syns skull (om man ska vara petig)...

hur "mörkt" det ska vara får man väl visst anse som en lika viktig egenskap som värmereflektering? Bara för att det kallas "solfilm" vill man kanske nyttja den till mer än bara svalare bil.

Det är som att säga att färgen på bilen inte spelar roll, ska ju ändå bara skydda mot rost och annan yttre påverkan...

Själv valde jag efter prioriteringen; utseende, insyn, solskydd (mörkare i baksätet). och det betalade jag gladeligen 4000kr för.
Att bilen skulle bli svalare har jag knappt funderat över, men ser det som en bonus bara.

Vi har olika åsikter och värderingar på saker och ting helt enkelt :-)-)

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]