Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg har gjort meg noen erfaringer med Volvos automatkasse som jeg ønsker å dele med dere, og jeg håper samtidig å få høre hvordan andre opplever dettte:

Ved moderat gassbruk "løper" girkassa oppover, og man mister mye av det fine draget i denne motoren. F.eks. går den opp i 5. gir allerede i ca 50 km/t, og varvtallet er da på beksjedne 1 200. Ved belastning gir dette en sjenerende resonnans i bilen, i tillegg til at kreftene er svært beskjedne på dette nivået. Det samme skjer i ca 70 km/t da den hopper opp i 6. gir. I høye hastigheter virker det som om den har "brukt opp" registeret i den forstand at den blir liggende unødvendig høyt. Den burde hatt et både 7. og 8. gir. Allerede i 110 km/t ligger varvtallet på 2 000. Til sammenigning når min svogers 525dAt hele 140 km/t før den kommer opp i 2 000 i varv.

Jeg har vært hos forhandler og fått all verrdens oppdateringer, men uten de helt store endringene. Noe bedre har det riktignok blitt, men det er ikke bra nok. Motoren har etter mitt syn ikke noe under 1 500 varv å gjøre. Er det noen som kan dele sine erfaringer på dette, og kanskje også har forslag dersom det er mulig å gjøre noe med dette? Vil dette bli annerleder ved optimalisering med Polestar e.l.?
Senast redigerad av 1 Dyret, redigerad totalt 0 gånger.
Dyret skrev:Jeg har gjort meg noen erfaringer med Volvos automatkasse som jeg ønsker å dele med dere, og jeg håper samtidig å få høre hvordan andre opplever dettte:

Ved moderat gassbruk "løper" girkassa oppover, og man mister mye av det fine draget i denne motoren. F.eks. går den opp i 5. gir allerede i ca 50 km/t, og varvtallet er da på beksjedne 1 200. Ved belastning gir dette en sjenerende resonnans i bilen, i tillegg til at kreftene er svært beskjedne på dette nivået. Det samme skjer i ca 70 km/t da den hopper opp i 6. gir. I høye hastigheter virker det som om den har "brukt opp" registeret i den forstand at den blir liggende unødvendig høyt. Den burde hatt et både 7. og 8. gir. Allerede i 110 km/t ligger varvtallet på 2 000. Til sammenigning når min svogers 55dAt hele 140 km/t før den kommer opp i 2 000 i varv.

Jeg har vært hos forhandler og fått all verrdens oppdateringer, men uten de helt store endringene. Noe bedre har det riktignok blitt, men det er ikke bra nok. Motoren har etter mitt syn ikke noe under 1 500 varv å gjøre. Er det noen som kan dele sine erfaringer på dette, og kanskje også har forslag dersom det er mulig å gjøre noe med dette? Vil dette bli annerleder ved optimalisering med Polestar e.l.?
Jag tänkte på detsamma när jag åkte med en taxi i helgen (V70 2,4D dock osäker på om det var en MY10). Jag reagerade just för att jag tyckte motorvarvet var högt. Jag blev jätteförvånad när jag tittade efter då min 2,5FT som är bensinare ligger på ca 1800 rpm vid 110 km/h. Förvisso med manuell men ändå....
Kan bara hålla med att bilarna känns för lågt växlade i slutväxeln.

Sen är ju XC70II ännu lägre växlad än V70II

Och automaten är ännu lägre växlad än den manuella.

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]