NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bhensv
Hej,
jag har tidigare haft lust på en V50 2.0D med Powershift.
Detta alternativet har førsvunnit som nybil ser jag, synd att man inte kan få Powershift længre, men positivt med nya D3-motorn - hoppas jag?

Eller är jag fel ute, någon som provat ?
Som jag førstår det ær det i princip en 2.4D med kortare slaglängd, och med 5 cylindrar borde den åtminstonde gå lite jæmnare æn 2.0D som inte var silkeslen i gången precis.

Dessutom lær det væl finnas trimmøjligheter då det bara ær mjukvara som skiljer D3 och D4 , som har 177hk va?
tack på førhand
av midnightrambler
Bilia anger i sin prislista produktionsstart vecka 35 för V50 D3 vilket i så fall innebär att någon bil ännu inte producerats. Har provat V70 D3 och gillar motorn skarpt i alla fall. Har iofs inte provat någon 2.0D över huvud taget men D3 måste ju bara vara ett klart lyft. Dessutom snålare vilket ger lägre kostnader. I samma prislista ser man att det skiljer 10000 SEK mellan D3 och D4 (och det blir ju lite mindre efter rabatter) så för mig verkar det vettigare att köpa D4 än att köpa en D3 och sedan trimma den. D3 och D4 anges till samma CO2 så skattemässigt blir det ingen skillnad där.
av bhensv
Jaså den har inte børjat att levereras ænnu, det førklarar saken. tack før infon!

Jag bor i Norge, här skiljer det klart mer æn 10tusen mellan d3 och d4, skatteregler.

/b
av Pippolei
Vad har ni för skatteregler på dieselmotorer i Norge?

Volvo anger exakt samma förbrukningssiffror och utsläpp i CO2 på D3 vs. D4.

Det enda som kan skilja marginellt är i såfall om D4:an skulle släppa ut mer kolväten och kväveoxider, vilket jag tivlar starkt på om de släpper ut exakt samma mänd koldioxid.
av bhensv
Det finns något som heter "Registreringsavgift"; helt enkelt en skatt vid køp av nya bilar. Den baserar sig bl.a. på cylindervolym, vikt, och Hästkrafter.
För V50 D3 Aut är den 134tkr och før D4 Aut 160tkr. Alltså 26tkr mer bara i skatt.

I prislistan skiljer det cirka 50tusen mellan de två modellerna, där alltså halva skillnaden består av registreingsavgiften, se länk før mer detaljer;
http://www.volvocars.com/no/all-cars/vo ... l_2010.pdf
av Pippolei
Fy rackarns! Om man kollar på prislistan du länkade så måste jag säga att jag är förvånad om det rullar EN enda T5:a i Norge. :roll:
333.000:- NOK bara i reg. avgift????
En T5:a med R-design i Sverige kostar i grund c:a 283.000 SEK
Motsvarande kostar enligt din länk 660.000:- NOK (motsvarande 810.000SEK???)
Användarvisningsbild
av opA
Frågan är då om någon i Norge faktiskt äger något med mer än 250hk :lol: 8)

Fast... ioförsig... dom har ju sin olja, rikare rikast ? :D

Vad var de dom sa på nyheterna för ett tag sedan.. Norges oljefond är större än "kommer-inte-ihåg-landets"´ BNP :mrgreen:
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]