Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NordmanV8
Gurra82 skrev:Min dator brukar visa ungefär 0,5 dl för lite mot verkligenheten, trippen till norge glömde jag faktikst att nolla mätaren på hem vägen, jag nollade den på vägen upp och när jag kom hem så stog den på 0,51 liter per mil när jag kom hem, vet att den hade dragit 0,55 liter milen på vägen upp. Hastigheten har otrolig betydelsen, 80 km/h och 60 km/h är fin fint för förbrukningen. Ligga och mala 120 km/h till och från jobbet med en d5 awd då blir det nog en aningen högre siffror, fast man kanske skall jämföra vad en t6 awd eller 3,2 awd drar då istället för att jämföra en 1,6d drive eller 2,4d manuell
Då kan jag säga att min V8 AWD snittar enlig färddatorn 10,1 l/100km i 120 km/h på farthållare. I 100km/h ca 9,5.
Kollade det när jag körde upp bilen från Kristianstad där jag köpte den.
Användarvisningsbild
av Momentum
Gurra82 skrev: Hastigheten har otrolig betydelsen, 80 km/h och 60 km/h är fin fint för förbrukningen.
Hastigheten är allt, provade för skojs skull i dag, efter ha läst ditt inlägg, att ta det lugnt in till stan i dag
Nollställde datorn
snittfart, 80km/h förbrukning 5,2 på datorn, D5 AWD automat
Användarvisningsbild
av Gurra82
Momentum skrev:
Gurra82 skrev: Hastigheten har otrolig betydelsen, 80 km/h och 60 km/h är fin fint för förbrukningen.
Hastigheten är allt, provade för skojs skull i dag, efter ha läst ditt inlägg, att ta det lugnt in till stan i dag
Nollställde datorn
snittfart, 80km/h förbrukning 5,2 på datorn, D5 AWD automat
Ja det går om man bara vill :) när jag tankat i geiranger i norge, körde jag ca ca 18 mil i 80km/t och lite 60 km/t i små byar hade inte tankmätaren flyttat på sig :D kollade jag färdatorn hur långt jag hade till tom tank, jag tog ett kort på datorn, jag kom 167 mil till tom tank och då hade jag ändå kört nästan 20 mil. Så det går verkligen köra eco driving om man bara vill
Användarvisningsbild
av Momentum
Oj - I dag fick jag låna en V70 DrivE Diesel från verkstan för att köra i medan min bil är inne på lite småfix
Nollade datorn, körde hem, det är bara 90 och 70 väg hem, och innan jag var hemma så var datorn på 3.8l/100, utan att jag ansträngde mig överhuvudtaget - Helt sanslöst lite..........
av perhall
Momentum skrev:Oj - I dag fick jag låna en V70 DrivE Diesel från verkstan för att köra i medan min bil är inne på lite småfix
Nollade datorn, körde hem, det är bara 90 och 70 väg hem, och innan jag var hemma så var datorn på 3.8l/100, utan att jag ansträngde mig överhuvudtaget - Helt sanslöst lite..........
På motorväg snarare minst 0,6, jag har aldrig hamnat under 0,7 med DRIVe (men anar att de är riktigt snål om man kör under 100...). Men jag kör rätt långt från lagligt oftast/PH

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]