Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag kommit hem från semestern, och mycket bilkörning blev det. då jag först trimmade bilen var jag super nöjd, nu vet jag faktiskt inte vad jag ska ta mig till....

Bilen går riktigt förbannat bra... Men det är en sak som stör mig enormt. Jag ska kontakta bsr imorgon (måndag) och reklamera trimmningen jag gjort, de får hantera ärendet bäst de vill, hur det slutar har jag ingen aning om, men ngt måst göras.

Bilen går riktigt bra hela tiden känns det som, dock så börjar problemen vid högre hastigheter. Jag var på tyska autobahn i början av semestern, jag tänkte äntligen för första gången "toppa" bilen o se vad som hänt efter trimningen, då jag passerat 210km/h så DOG allting, ingen gasrespons ingenting, fick ett felmeddelande "Motor Prestanda Försämrad" shit.. Kör i över 200km/h och bilen bara dör... började verkligen kallsvetta, kunde ta mig ut till väggrenen, starta om motorn, då försvann felet. Jag vågade inte dra på ngt mer. Ringde till Bsr från tyskland, och fick förklaringen att partikel filtret kan strula, inget att tänka på utan det är bara o köra på...

Dette fenomen hände inte förrens jag skulle köra hem. 4ggr råkade jag ut för det. (på hemresan, totalt 5ggr).

Min mening är, om man nu kör utan bsr, då är bilen strypt till 215km/h (tror jag). Det ska man kunna hålla i typ evigheter...

Min trimmade bil, dör då jag kommer upp till 215km/h, och bsr, (visserligen över telefon) hävdar att det är partikel filtret som strular. Så volvo orginal får inte partikel filtret att strula, men det gör bsr trimmningen, summa summarum blir ju då att om man inte behöver en piggare bil, utan som kan köra över 200km/h då ska INTE TRIMMA sin bil. Sedan tycker jag det låter lite bortförklaring o skylla på partikel filtret. Ena gången det hände körde jag i österrike och hade en hastighet på 170km/h. Samma sak där, bilen bara dog... (dog = limp home läge)

Undrar verkligen vad som ska hände, MEN om det är så här det ska vara, då rekommenderar jag absolut inte ngn att trimma sin bil ngnstans överhuvudtaget. Man tycker ju att man borde kunne köra sin bil över 200km/h ngn gång utan att det blir skit av det....

Jag återkommer efter morgondagens samtal med bsr...

ha det trevligt...
Ja så tråkigt med såna fel, lider med dig, men ingen som har råkat ut för detta fel med polestar trimning?
Gurra82 skrev:Ja så tråkigt med såna fel, lider med dig, men ingen som har råkat ut för detta fel med polestar trimning?
Nej det har jag inte något problem med min Polestar, men varför köra över 210 med en vinglig V70, bilen är inte rolig där över men däremot blir det väldigt spännande att köra över 210 kmh så jag förstår varför man har en begränsning på flertalet av V70.
Strypningen hade ju jag i min andra volvo också, dock så går det ju inte varva mera så fort man når spärren, dock så är ju allting normalt... Nu så dör allting, tror det bara går o gasa om bilen kommer ner under 80km/h, turbo o allt sätts ur spel, ett system som skall skydda bilen vid fel, så man inte kör sönder ngt... men, o nå spärr är en sak, och att bilen går i "lim home mode" är en annan sak...

Jag håller inte med om att min bil är vinglig över 200km/h, tvärtom går den som ett lok då den går dvs... det bör/skall inte gå i limp home mode bara för att jag passerar 210km/h eller så.. helt jävla livsfarligt.. Den vanliga strypningen slår bara ifrån vid det varvtalet, kommer man under spärr gränsen med typ 1km/h går det fortfarande gasa upp igen till spärren, det här med limp home mode slår ju ut allting, händer absolut 0 då man trycker på gasen, bara o stanna till vid väggrenen, stänga av motorn, vänta 1-3min, starta motorn, o köra vidare.. Idiotiskt enligt mig, hade jag vetat att detta fenomen skulle uppträda hade jag definitivt inte trimmat bilen, men ska bli intressant o höra vad de säger imorgon bitti...
Steff 99 skrev:
Gurra82 skrev:Ja så tråkigt med såna fel, lider med dig, men ingen som har råkat ut för detta fel med polestar trimning?
Nej det har jag inte något problem med min Polestar, men varför köra över 210 med en vinglig V70, bilen är inte rolig där över men däremot blir det väldigt spännande att köra över 210 kmh så jag förstår varför man har en begränsning på flertalet av V70.

Märkligt att Volvo inte tar bort fartspärren på alla bilar. Vet att det skrivits en tråd om detta tidigare men det verkar lite slumpmässigt eller om det har med 17-tummare eller sportchassi att göra? Eller om det bara är på bensinarna de gör det? Min fartspärr är borttagen från fabrik utan att jag ens behövde säga något. Det står tom i specen. Har 17-tum och sportchassi från fabrik så det kanske har något med det att göra?

Att V70II är vinglig håller jag inte heller med om. Min går också som ett lok över 200. Helt odramatiskt. Och nu går det ju dessutom att föra ett samtal över 150 km/h vilket var omöjligt i tidigare Volvos :wink:

Håller med dig Bitez - jag skulle också protestera. Om det är så på alla BSR-trim så måste BSR bli nedringda då jag gissar att ALLA som BSR-trimmat varit ute och testat toppfarten :mrgreen: Ja nästan alla iaf.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]