Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag öppnade oljepåfyllningslocket på min fars S60 140hk 2001 och jämförde med locket på min S60 2,5T 2005.

På mitt lock så är det bara lite guldfärgat på metallytan och samma sak när man kollar ner på gallret men på min fars lock är det svart klet och samma sak när man kollar på gallret.
Min 2005 har gått 12500 mil och min fars har gått 9000 mil och hans bil har även gått betydligt mindre mil mellan oljebytena och utan någon turbo.
2001:an är alltid servad hos Bilia och min har bara gått på Castrol helsyntet.

Vad är det för skitolja Bilia häller i äldre S60 det verkar vara betydligt sämre kvalite än den som användes från 2005 och som används i min bil, Någon som vet?
Användarvisningsbild
av isak
den går troligen mycket småkörningar vilket milen tyder på. oljekvaliten har inte med det att göra.
Isak
Användarvisningsbild
av Magnus308
2001:an går mest långkörningar då min far har 2st bilar så S60n är ofta till långresorna och den andra bilen används till kortare sträckor.

Jag har öppnat oljelocket på flera Volvo från 2000-2004 och dom ser ofta bedrövliga ut medans 2005-xx alltid ser mycket renare ut oavsett miltalen.

Ungefär såhär
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1226671

Tråden jag länkade till gäller två amerikanska XC70 bilar och där har Volvo andra serviceintervall och oljor så den är inte relevant i diskussionen utan bara för att visa skillnaden.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har aldrig varit ute för detta och jag har haft många volvos. Igensatt vv eller att topplockaspackningen kan börja att ge sig. Försvinner det kylvätska eller luktar det avgaser i expansionskärlet?
Användarvisningsbild
av Magnus308
dieselmagnus skrev:Jag har aldrig varit ute för detta och jag har haft många volvos. Igensatt vv eller att topplockaspackningen kan börja att ge sig. Försvinner det kylvätska eller luktar det avgaser i expansionskärlet?
Det är inga läckage eller annat fel utan oljan har helt enkelt koksat vilket jag tycker är lite märkligt med en bil som inte går mer än 1000mil mellan servicearna hos Bilia.
Att oljan bryts ner snabbare om den blir kontaminerad med bränsle förstår jag men så är det inte i det här fallet och att jag sett flera äldre S60, V70 och V40 bensinare som sett riktigt sunkiga ut under oljelocket gör att jag blev lite fundersam över vilken olja dom använder.
I hans 01:a häller dom förmodligen i en annan olja än i din då du ska ha longlife oljan
05- bensin
06- diesel
har den, så om det ser olika ut kan det ju faktiskt ha att göra med att det är olika oljor som hälls i.
T.ex mobil 1 0-40 i hans bil och Mobil 0-30FE i din bil. :roll:

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]