Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Petzzon skrev:Det enda jag konstaterat är att volvo diesel och automat inte är en lyckad kombination ur förbrukningspunkt. Dom är med bra i matchen på alla manuella utföranden.
Och vilka konkurrenter är bättre?

Säg en motsvarighet till en XC70D5 Aut som ligger markant under 0,7 i snitt?

Min kompis 525xd drar något mer. Vad drar en Audi Allroad 2,7 automat? En mersa? Är Passat 4-motion mkt snålare (inte samma liga eg, betydligt klenare).

Så vad du konstaterat får du gärna förtydliga. Vad exakt är det som inte är så lyckat ur förbrukningssynpunkt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det intressanta är förbrukningen som står i papperen, för det är den som skatten beräknas på, och som kommer påverka 2:a-handsvärdet. Bränslekostnaden som sådan är försumbar i förhållande till värdeminskning.
av sandberg80
StringerBell skrev:Det intressanta är förbrukningen som står i papperen, för det är den som skatten beräknas på, och som kommer påverka 2:a-handsvärdet. Bränslekostnaden som sådan är försumbar i förhållande till värdeminskning.
Nja, med den beräkningen lär skatten vara oväsentlig också. Vad spelar det för roll om bilen kostar 4000:- eller 6000:- om året i skatt om värdeminskningen ligger på 35 000:- per år ?

Jag tycker ingen punkt enskilt är intressant, det är totalkostnaden som spelar roll. T ex så är ju en 2,5FT betydligt billigare på alla punkter än en D5 AWD förutom just förbrukningen. Kör man då som jag cirka 3000 mil om året så blir det enligt min kalkyl billgare med en D5 än en 2,5FT. Trots att 2,5FT är mer än 1000:- billigare per månad om de båda skulle vara parkerade i ett garage i 365 dagar
Användarvisningsbild
av StringerBell
sandberg80 skrev:
StringerBell skrev:Det intressanta är förbrukningen som står i papperen, för det är den som skatten beräknas på, och som kommer påverka 2:a-handsvärdet. Bränslekostnaden som sådan är försumbar i förhållande till värdeminskning.
Nja, med den beräkningen lär skatten vara oväsentlig också. Vad spelar det för roll om bilen kostar 4000:- eller 6000:- om året i skatt om värdeminskningen ligger på 35 000:- per år ?
Det är samma sak med förbrukningen egentligen. Det slår på några tusenlappar per ÅR hit och dit på en bil som sjunker i värde med 5000 per MÅNAD. Höga siffror ser illa ut på papperet. Det svider mer i ögonen än i plånboken, och man har dåligt förhandlingsläge när man säljer bilen i 2:a hand.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Min kompis 525xd drar något mer. Vad drar en Audi Allroad 2,7 automat? En mersa? Är Passat 4-motion mkt snålare (inte samma liga eg, betydligt klenare)
Har kört Passaten med DSG låda, det var djävlar kanon, DSG automat drar inte en droppe mer än samma med manuell låda. Den accar lika snabbt som den manuell, inget converterslir utan växlarna matas i och bilen går som ett skott. Hoppas verkligen Volvo får tummen ur och släpper Dubbelkoppling/Powershift/DSG låda till 5-cylindrga dieselbilarna också så att automatern inte drar mer än de manuella.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Min kompis 525xd drar något mer. Vad drar en Audi Allroad 2,7 automat? En mersa? Är Passat 4-motion mkt snålare (inte samma liga eg, betydligt klenare)
Har kört Passaten med DSG låda, det var djävlar kanon, DSG automat drar inte en droppe mer än samma med manuell låda. Den accar lika snabbt som den manuell, inget converterslir utan växlarna matas i och bilen går som ett skott. Hoppas verkligen Volvo får tummen ur och släpper Dubbelkoppling/Powershift/DSG låda till 5-cylindrga dieselbilarna också så att automatern inte drar mer än de manuella.
Det funkar så bra redan idag, finns ingen körmässig anledning att ändra på nåt för den skull.
Bilen går som ett skott ändå.

Ska jag tolka ditt inlägg som att du inte köper automaten idag för att den drar någon tusenlapp mer om året i bränsle?

Your loss! :D

En Passat med 170 hk lirar inte i samma liga. Den känns mkt tunnare. Men visst, den drar en halv dec. mindre per mil än min xc. Ojoj... Du får väl spara in 1080 kronor om året i bränsle och köra den då. Mer diffar det inte. (ett snitt på 1800 mil om året, 12 kronor litern för dieseln.)
av Enzo
Dessutom, DSG drar ca 7% mer än motsvarande manuell. Inte så långt från de 10% som gäller för Geartronic. :D
av Petzzon
Enzo skrev:
Petzzon skrev:Det enda jag konstaterat är att volvo diesel och automat inte är en lyckad kombination ur förbrukningspunkt. Dom är med bra i matchen på alla manuella utföranden.
Och vilka konkurrenter är bättre?

Säg en motsvarighet till en XC70D5 Aut som ligger markant under 0,7 i snitt?

Min kompis 525xd drar något mer. Vad drar en Audi Allroad 2,7 automat? En mersa? Är Passat 4-motion mkt snålare (inte samma liga eg, betydligt klenare).

Så vad du konstaterat får du gärna förtydliga. Vad exakt är det som inte är så lyckat ur förbrukningssynpunkt.
Är ingen ide vi pratar förbrukning per mil den är högst personligt beroende på körstil. Har aldrig nånsin kört en XC70D5 aut i närheten av 0,7 snittade dock det med min manuella jag hade tidigare. All förbrukning är beroende av körstil och jag gasar hyfsat friskt vilket gör att min förbrukning när jag nu kör automat är betydligt högre än volvo anger.

Det jag har konstaterat är precis det jag skrev!! Förbrukningen på volvo med automat kontra manuell skiljer mer än många konkurrenter, vet inte om det blev tydligare tyckte jag skrev detta innan också.
av svendufva
Jag har kört en hel del dsg, både 6 o 7 vxl och jag gillar dom inte! Jag hoppas att Volvo behåller konventionella automatlådan framöver.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev: Your loss! :D
Inge loss alls, provade båda noga innan...

Nej, inte för förbrukningnen jag valde manuell även om de spelar in.

Jag har kört V70 Aut i 1500 mil och även provade XC70 D5 Aut i en vecka innan jag tog den manuell. Gillar inte de såsiga känslan i oljekonvertern som aldrig gör lock-up. Och automatens tokvarvande av dieseln. Detta mårks ju extremt när jag kör släpen, I med 6:an och 85 km/h i 1500 rpm hela dagen, med automat går inte lockupen i, motorn gör kickdown och kör på låga växlar, varken komfort eller vetting förbrukningssiffor.

Enzo skrev:Dessutom, DSG drar ca 7% mer än motsvarande manuell. Inte så långt från de 10% som gäller för Geartronic. :D
Beror på vilken modell du tittar på.

På tex A4 allroad 3.0 TDI så är DSG/Sensotronic ex 9% SNÅLARE än samma manuella i sant.
Enzo skrev:En Passat med 170 hk lirar inte i samma liga. Den känns mkt tunnare. Men visst, den drar en halv dec. mindre per mil än min xc. Ojoj... Du får väl spara in 1080 kronor om året i bränsle och köra den då. Mer diffar det inte. (ett snitt på 1800 mil om året, 12 kronor litern för dieseln.)
Kör man DSG/Sensotronic med 3.0D i Q5 kan jag lova att den inte var tunnar än Volvo, tvärs om.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]