Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. Jag är en nybliven volvoägare som också har problem med framvagnen. Bilen är en v70 2,4 170 hk -07 med manuell låda och 20 000 mil på mätaren.

Problemet jag upplever är ett irriterande ryck i drivlinan. Jag har lusläst detta forum utan att riktigt hitta vad felet kan vara. Rycket uppstår under acceleration. Självklart tror de flesta att det rör sej om någon bussning, men jag är inte säker. Jag kan framkalla ett ryck om jag motorbromsar för att sedan gasa. Men även om jag ligger och kör försiktigt på landsväg och accelererar oerhört försiktigt (och jag menar verkligen långsamt) så kommer ett ryck vid runt 2500-3000 rpm, alltså inte direkt jag börjar att gasa. Jag kan börja vid 1000 rpm och sedan öka farten tills jag når dessa varv hur långsamt som helst. Ändå kommer rycket.

Rycket kan även komma i andra varvtal, men det är vanligast i detta område. Rycket känns som om en dålig växling av en automatlåda. Alltså ändå relativt mjukt och helt ljudlöst!

För övrigt är jag inte säker på om det är samma sorts ryck i de båda fallen.

Jag kan inte tänka mej att en bussning ska byta läge under sådan liten belastning.

Är det någon som varit med om något liknande??
Nu har det hunnit bli några fler mil i bilen. Har upptäckt att rycket kan komma nästan helt utan belastning. t.ex när jag kör med farthållaren i ca 120 km/h i relativt platt landskap. Det räcker med ett väldigt svagt motlut för att det ibland ska rycka till. Då är rycket så snällt att det knappt märks.

Kan det vara drivaxlarna som spökar? Eller är det en bussning i.a.f?
av H.D
Har du kollat det övre motorfästet om det är ok.
Det kan du kolla om du har en kompis som bromsar bilen samtidigt som han gör så att motorn rör sig genom att bråka med kopplingen med växel i, då ser du om bussningen är bra eller behöver bytas.
Jag har den stora övre bussningen på bilen, den ska bytas när bilen är inne på kamremmsbyte, min bil gör lika dant som du beskriver.
Jag tror att det är övre motorfästet som gör att det rycker till när den är dålig.
Jag tänker på spjällhus och mjukvara när jag hör något sådant om små ryck som kommer, men det är väl mer relaterat till modelerna som fanns runt 2000.. Men det är en tanke att kolla mjukvaran iallafall om den inte blivit servad på länge framförallt
av H.D
Jag har det på min gammla V70 2,4T tillverkad -99 och den har rullat drygt 28tusen.
Jag är ju inte helt säker på att det är bara den delen som gör det här fenomenet, det kan ju vara flera saker.
av 1c3m4n
Jag har exakt samma problem som nämns ovan och vid just väldigt svag acceleration och det händer för mig mellan 2800 - 3000. Har jag en starkare acceleration uppstår inte detta problem.
Har en V70n T5 -05 som rullat 13300 mil.
Det är ändå 2700 mil kvar till kamremsbytet så om det vore bussningen så tycker man att bussningen borde hålla lika länge som kamremmen.

Var först orolig om det kunde vara något med turbon. Detta är första bilen med turbo så mina erfarenheter här är begränsade till det jag läst.
Jag har en bilmekaniker som jobbar på Helmia inom "familjen", jag återkommer när jag talat med honom.

Mvh
1c3m4n skrev:Jag har exakt samma problem som nämns ovan och vid just väldigt svag acceleration och det händer för mig mellan 2800 - 3000. Har jag en starkare acceleration uppstår inte detta problem.
Har en V70n T5 -05 som rullat 13300 mil.
Det är ändå 2700 mil kvar till kamremsbytet så om det vore bussningen så tycker man att bussningen borde hålla lika länge som kamremmen.

Var först orolig om det kunde vara något med turbon. Detta är första bilen med turbo så mina erfarenheter här är begränsade till det jag läst.
Jag har en bilmekaniker som jobbar på Helmia inom "familjen", jag återkommer när jag talat med honom.

Mvh
Ja, hör gärna av dej när du hört nått!!

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Hello ! Dörrstängning (Låskista)V&[…]