Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det är ofta samma diesel i farmartankar, bara det att tankarna lättare får kondens (kondens gör at dieselbakterier växer m.m.) man kan ha tankarna så att grus/jort o annat hamnar i dom.

Jag är Oxå tämligen säker på att du inte har talat om för alla andra som tankar att du haft problem !
På samma sätt har ingen annan sagt til dig att dom kanske haft problem nån enstaka gång.

När det gäller lastmaskiner & taraktrorer så har dom vattan avskiljare & i bland slung filter m.m. som tar hand om mycke skit...
Allt bara för att det absolut inte får komma nått in till en comonraildiesel
sveax skrev:Man slutar aldrig att förvånas. Man kan köpa en bil för 100.000-tals kronor. Men man tankar diesel i en skitig jeepdunk från en farmartank. Den dieseln är ju inte ens skattebefriad längre. Det är verkligen att tigga om problem.
Varför är det att tigga om problem bara för att man kör på diesel från en farmartank? Är de tankarna sämre än de som ligger under marken på macken tror du?
Jag vet, av egen erfarenhet att när man inhandlat 3 relativt stora traktorer för ca 1.350.000kr styck så ser man till att sköta sina tankar, det är lika stora krav på dem som på tankarna som ligger under mark, de besiktigas oxå.
CarlTheodor skrev:
sveax skrev:Man slutar aldrig att förvånas. Man kan köpa en bil för 100.000-tals kronor. Men man tankar diesel i en skitig jeepdunk från en farmartank. Den dieseln är ju inte ens skattebefriad längre. Det är verkligen att tigga om problem.
Varför är det att tigga om problem bara för att man kör på diesel från en farmartank? Är de tankarna sämre än de som ligger under marken på macken tror du?
Jag vet, av egen erfarenhet att när man inhandlat 3 relativt stora traktorer för ca 1.350.000kr styck så ser man till att sköta sina tankar, det är lika stora krav på dem som på tankarna som ligger under mark, de besiktigas oxå.
Jag kan inte läsa att sveax har skrivit att det är farmartanken som är skitig, utan förmodligen jeepdunken. Jag tror inte att de som köpt så dyra traktorer tankar via jeepdunkar utan direkt i tanken på traktorn. Jag vet att om du tankar ett flygplan från en jeepdunk måste du använda sämskskinn i tratten.
jag vet en som köpte sig en V70R helt ny, sen när han hade problem med bilen så undra han om vi kunde serva den samtidigt, så han inta hade gjort det nån gång. Bilen hade då gåt 8000 mil...

så inte är alt folk lika dana inte...
Har det här med växtlighet i diesel tankar ökat med åren. På 80 talet hade pappa en massa kompisar som tanka från 200 liters fat, farmartankar, jeppdunkar och vi hade även på den tiden med fat på landet, som tankades bilen med självfal och vanlig kran, jag bruakade få sitta i och säga till när mättaren närma sig full tank, samt mammas bil tankades med jepp dunkar i ca 8 år utan problem, en ända gång, vi byte inte ens filter ofta på den, avlufta lite vatten nån gång, men inte ofta. Kommer ihårg en kompis till pappa som jobba på bygge och han hade ett helt fält med 200 liters fat men skvättar i från kokoverk på det bygget, som han hälde skvättarna i bilen, då sa han att han visserligen fick lufta ur vatten rätt ofta.

Men hörde aldrig ett ljud om att det kunnde börja växa i dieseln, är det någnot som har börjat i dennan nya mer miljöanpassade dieseln?

Inte ens en kompis till papap som hade en större långsamgående båt, sa att den växte i tanken trots 1000 liters tank som han sa han åkte över till finland och fyllde en gång om året oftast på våren, sen räkte den dieseln hela somamren till den båten.

Sen kanske dom nya filtren är mer renade än gamla diesel filter? eller var dom lika renade som filter till comomrail dieslar även på dom gamla diesel bilarna?

Mvh
Andis
Det var en annan blandning på dieseln när farfar var ung. Bakterierna lever av den kol som finns i dieseln och det har alltid vart ett mer eller mindre stort problem. På senare tid har man börjat tillsätta biotillsatser i vanlig diesel och då blir omständigheterna för bakterietillväxt mer gynnsamma.
hörde att VOLVO lastvagnar har något undermedel som neutraliserar algtillväxt. det kan vara en början till det? RME tillsättning skapar de här problemen! din dieselkälla kan ha fått biodiesel levererad utan vetskap? smittan kan finnas redan i farmaren?

och som flera redan påpekat börjar det sitta common rail i entreprenadmaskiner o lastbilar! så de ägarna håller säkert koll på sina farmare! många har även ett filter med vattenavskiljare innan munstycket.
isak
Medlet mot algtillväxt är inget du slår i när du har fått alger i tanken, och vips är det borta, utan det är i förebyggande syfte du slår i det medlet. Har du fått i alger i tanken, är det bara att rengöra ordentligt, och få ur allt vatten, samt blåsa ur ledningar och dylikt. Ett säkert sätt att slippa alger, är att ha så mycket bränsle som möjligt i tanken hela tiden, (mindre risk för kondens).
Skillnaden mellan en farmare som står på backen , och en som är nergrävd är väl att den nergrävda har ganska konstant temperatur i sig, medan en som står på backen värms upp av solen, och kyls av på¨natten, i en halvfull sådan tank, kan det nog bildas ganska mycket kondens, och det är inte bra.
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]