Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Vart har du Volvobilen försäkrad?

Volvia
56
44%
Folksam
11
9%
Trygg Hansa
13
10%
IF Skadeförsäkring
4
3%
Länsförsäkringar
33
26%
Dina Försäkringar
2
2%
Aktsam
3
2%
Atava
2
2%
Salus Ansvar
Inga röster
0%
Gjensidige
1
1%
Annan
3
2%
Jag har röstat på Volvia. Jag har haft det bolaget i många år. Visserligen har jag inte behövt utnyttja försäkringen så ofta, tack och lov, men dom fåtal gånger det har behövts, så har jag värdesatt att försäkringsombudet är samma person som jag träffar när jag kommer in i antingen reservdelsbutiken eller kundmottagningen i Volvoverkstaden.
I andra sammanhang, kanske inte just bara försäkringar, har man ibland fått uppleva att när man söker en person i något ärende, så är "just den som har hand om det" väldigt ofta upptagen med annan kund, på möte, har semester, är på lunch etc. etc. Detta slipper man på Volvia. I alla fall i dom få ärenden som jag har behövt utnyttja dom.

Till den som undrar, jag har haft andra försäkringsbolag också, men det är som sagt många år sedan.
Det blir Folksam märkesförsäkring framöver. Maskinskadeförsäkringen är klart bättre än den hos Volvia. Gäller upp till 15000 mil oavsett var bilen är köpt och man har en fast självrisk på 2000 eller 3000 kr. Vid miltal 10000 - 15000 har Volvia väldigt hög självrisk. Premien hos If är dock lite högre, men fullt hanterbar. Min V70 Bi-fuel 06 hamnar på 6000 kr i årspremie.

/Arne
Arne Johnson skrev:Det blir Folksam märkesförsäkring framöver. Maskinskadeförsäkringen är klart bättre än den hos Volvia. Gäller upp till 15000 mil oavsett var bilen är köpt och man har en fast självrisk på 2000 eller 3000 kr. Vid miltal 10000 - 15000 har Volvia väldigt hög självrisk. Premien hos If är dock lite högre, men fullt hanterbar. Min V70 Bi-fuel 06 hamnar på 6000 kr i årspremie.

/Arne
Folksam har ingen märkesförsäkring.. Dom lagar inte med originaldelar eller på auktoriserad verkstad. De kan hända att dom har lägre självrisk på maskin än Volvia, men dom har ju högre på alla andra moment. Dessutom tar Folksam inte följdskador efter en maskinskade, de är Volvia enda bolaget som gör. Hur är de me Xenonljusen, hjullager, färddator, regnsensor m.m, tar Folksam detta? Nope, men Volvia tar det...
Bäste Bernersjo,

du har helt fel.

Information om Folksams märkesförsäkring för Volvo hittar du på deras hemsida. I maskinskadevillkoret ingår mycket av det du påstår att de inte försäkrar.

Titta också på Volvias hemsida och villkor avseende självrisk. Vid 10000 mil eller mer är självrisken minst 5500 kr och vid 12000 mil minst 7500 kr. När går hjullager och xenonen sönder? När börjar bromsservon läcka? Vad kostar det att få det reparerat?

Just det, vanliga fel vid 10000 mil kostar högst 5500kr och vanliga fel vid 12000 mil kostar högst 7500 kr att reparera. Grattis Volvia-kund!

/Arne
Arne Johnson skrev:Bäste Bernersjo,

du har helt fel.

Information om Folksams märkesförsäkring för Volvo hittar du på deras hemsida. I maskinskadevillkoret ingår mycket av det du påstår att de inte försäkrar.

Titta också på Volvias hemsida och villkor avseende självrisk. Vid 10000 mil eller mer är självrisken minst 5500 kr och vid 12000 mil minst 7500 kr. När går hjullager och xenonen sönder? När börjar bromsservon läcka? Vad kostar det att få det reparerat?

Just det, vanliga fel vid 10000 mil kostar högst 5500kr och vanliga fel vid 12000 mil kostar högst 7500 kr att reparera. Grattis Volvia-kund!

/Arne

Haha, herr Arne!
Var i Folksams villkor står det att dom lagar med originaldelar? Var står det att dom täcker följdskador efter en maskinskada? Var står det att dom täcker Xenonljus? Färddator? Regnsensor? Hjullager? Frågan är väl egentligen om dom täcker någonting som Volvia inte täcker? Är dom bättre än Volvia? Knappast... Högre självrisker, täcker mindre, gratulerar Arne... Du har säkert fått en billig försäkring.. Men det är skillnad på billig och bra! Det märker du tids nog........
Volvia (+ två andra bolag) 5900:-
Länsförsäkringar (+två andra bolag) 3900:-

Jag valde Länsförsäkringar eftersom jag redan hade dom på Hemförsäkringen.

Intressant att premierna var så polariserade.
Jag läste tidigare i tråden om att Volvia ser till att bilen blir lagad med orginaldelar. Jag smällde fronten på min 940 när den var 5år gammal. 90% av delarna var från skroten. Glödlampor, skruvar och muttrar var nytt dvs förbrukningsmatriel. Så jag vette fan om det är något att hänga i granen. Hellre nya piratdelar än orginal från skroten.

Sen att det skulle skilja så mycket i villkoren. Läste noga både Länsförsäkringars och Volvias och inte såg jag någon större skillnad.

Finns ingen p3 bil med adblue, inte heller den du […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]