Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Hej!

Har ett fasligt oväsen i höger fram och det råder ingen tvivel om att det är hjullagret som gjort sitt.
Nytt hjullager ligger och väntar på att bli monterat, frågan är bara hur man gör detta smidigast.

Min plan är:
- Upp med bilen och lossa däcket.
- En person håller på bromsen och jag lossar bulten som går in i drivaxeln
- Bort med bromsok
- Bort med bromsoks-bygel
- Bort med skivan
(nu börjar jag bli osäker)
- Bort med ABS sensorn (den sitter otäckt nära ABS-kransen på drivaxlen och den vill jag inte skada)
Lossar jag den bara genom den lilla bulten ovanifrån ner i fjäderbenet och sedan drar den rakt upp?
- Koppla avdragaren om navet så det blir tryck på drivaxeln. Skruva så drivaxeln rör sig.
- Här hade jag nu tänkt att ta loss spindelleden, men det är väldigt tajt med utrymme till ABS-kransen så min spindelledsavdrager får inte plats... så är det bättre att lossa bärarmen inne vid ramen? Måste jag ta bort den triangelformade plastbiten i bärarmen för att komma åt dessa bultar med nyckel? Är bultarna genomgående så det inte spelar någon roll om jag skrivar på mutter eller bult-skalle?- På något vis (som ni rekommenderar) så får jag då bort bärarmen och kan putta igenom drivaxeln.
- Lossa torxen till nav-hubben och ta loss lagerhuset.

Montage sker i omvänd ordning.
- Vilket moment på torx-skruvarna?
- Vilket moment på bultarna till bärarmen?
- Vilket moment på drivaxelbulten?

Tacksam för detaljerad vägledning!

MVH
KaliZ
av KaliZ
Ingen som vethur man demonterar ABS-sensorn eller om man bör lossa länkarmen/bärarmen inne vid ramen eller ska man lossa spindelleden istället?
Eller vad det är för åtdragningsmoment på bultarna?

//KaliZ
av VXC70
jag skulle inte lossat abs sensorn man klarar att byta ändå.

lossa spindelled och styrled. du ska inte behöva lossa länkarmen. inne vid subframen.

du trycker ner länkarmen med tex ett spett som du har subframen som mothåll så får någon kompis ta och vika bort fjäderbenet lite så spindeln hoppar ut. och i detta moment tar man och tar ut drivaxeln. ur lagret. man tar inte och plockar bort drivaxeln helt lägg den lite på sidan på länkarm tex...
av KaliZ
VXC70 skrev:jag skulle inte lossat abs sensorn man klarar att byta ändå.

lossa spindelled och styrled. du ska inte behöva lossa länkarmen. inne vid subframen.

du trycker ner länkarmen med tex ett spett som du har subframen som mothåll så får någon kompis ta och vika bort fjäderbenet lite så spindeln hoppar ut. och i detta moment tar man och tar ut drivaxeln. ur lagret. man tar inte och plockar bort drivaxeln helt lägg den lite på sidan på länkarm tex...
Hej, tack för svaren.
Blev lite tveksam på det sista som skrevs... styrleden ska jag väl inte behöva röra?
Då krävs ju ny framhjulsinställning. Får man inte ut drivaxeln utan att röra styrleden?

MVH
KaliZ
av Volvo_740_GLT
Du behöver inte lossa på styrleden utan lossa på spindelledsbulten så får du ur drivaxeln och på det viset slipper du en hjulinställning
av ChristerP
Du ska definitivt ha bilen kvar på marken när du lossar drivaxelmuttern. Gärna en som sitter och bromsar dessutom...

Jag skulle tagit bort ABS-givaren, det är bara att ta bort skruven för att sedan dra givaren rakt uppåt. Vicka lite, lite försiktigt medans du drar om den inte lossnar. Bra tillfalle att göra ren den ordentligt. Men behandla den varsamt.
av SubMarine
På din bil har du en bult som håller drivaxeln i navet, den ska vara dragen med 35N + 90 grader och är lätt att lossa. Jag plockade bort navkåpan på fälgen när hjulet fortfarande var monterat på bilen och det var inga problem att lossa bulten utan att någon stod på bromsen.
av KaliZ
SubMarine skrev:På din bil har du en bult som håller drivaxeln i navet, den ska vara dragen med 35N + 90 grader och är lätt att lossa. Jag plockade bort navkåpan på fälgen när hjulet fortfarande var monterat på bilen och det var inga problem att lossa bulten utan att någon stod på bromsen.
Mycket riktigt det är en bult istället för en mutter.
Stor besvikelse... bulten satt väldigt löst likaså löpte drivaxeln lätt i splines:en. Jag som hade laddat med förlängare avdragare och hela kittet! :D

Hur som helst.. allt har löpt på enligt plan tills jag började lossa spindelledens klämbult.
Den sitter stenhårt kan jag säga. Fick bort muttern hyffsat lätt...satt lite hårdare än bultarna som håller bromsoksbygeln. Började sedan backa skruven.
Fick ta i bra mycket innan den rörde på sig. Den går fruktansvärt trögt att lossa........

Min första fråga nu är om jag måste skruva ur hela klämbulten till spindelleden? eller räcker det att lossa den några varv?
Min andra fråga är om det är gänga i bägge klackarna i fjäderbenet? eller om det bara är gänga på ena klacken?
Anledningen till att jag frågar är att jag misstänker jag måste köra in en huggmejsel och dela klackarna något för att lyckas trycka ner spindelleden. Delar jag dessa för mycket och det är gänga på bägge sidorna så kan jag kanske få ett helsike med att få bulten att ta gänga sedan vid återmontaget....

MVH
KaliZ
Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]