Så som min ECC på min -97a jobbar, så jobbar kompressorn också mycket baserat på fläkthastigheten.
Ställer jag fläktreglaget på max, så går kompressorn hela tiden. Även om önskad temperatur i kupén är uppnådd. Så då verkar den blanda in varmljuft för rätt temp.
Ställer jag ner fläkhastigheten på i stort sett noll, då stänger den av kompressorn.
Har jag fläkten på auto och tempereturen i kupén är uppnådd, då alternerar den med kompressorn på/av för att bibehålla kyla i utblåset och blandar inte in (så mycket iaf) varmluft.
Så min kompressor kör inte på max hela tiden utan växlar på och av efter behov, samt har också möjlighet att blanda in varmluft?
Kan testa lite framöver med temperatursensor också..
Det tolkar jag som ett effektivt sätt att köra den på iaf, och då har jag svårt att tänka mig att den drar så mycket i snitt när den jobbar så. Och är inte det poängen med ECC att den ska vara "snålare" än ett gammalt AC-system som går hela tiden?
Men det är min gissning, har inte gjort några tester.
Sedan vad som menades i nåt inlägg med variabel kompressor vet jag inte. Att den går hela tiden, men jobbar "mindre" med gasen då det inte behövs? Låter iaf som den skulle då dra mer då den går kontinuerligt. (Återigen en gissning)
Tomas88 skrev:När det är riktigt varmt på sommaren typ uppåt 30 grader och bilen stått i gassande sol en eftermiddag så är det nog över 50 grader i bilen. Har aldrig mätt men det känns så iaf.
Hursomhelst har jag i dessa lägen först öppnat upp en eller två dörrar och vädrat ut det värsta innan jag startar. Sen slagit av ECCn och kört med rutorna nere nån halv kilometer (i alla fall då man kört max 50km/h). Sen hissat upp alla rutorna och slagit på ECC igen.
Vädra ut det värsta kan jag förstå i början, då innertempen säkert ligger uppåt iaf 60-70 (?) en gassande dag?
Men varför dra ner rutorna när du har fått 20 grader i bilen? då ventilerar du ju in 30-gradig luft i bilen? Varpå ACn sedan, när du slår på den igen, måste jobba ner tempen igen och då jobba hårdare/längre igen?
Eller har jag missat nåt nu?