Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Det räcker inte att tappa ur och sedan fylla på klart det gör alltid något och är bättre än att göra inget byte

Skölj lådan tills oljan är röd samma färg som den du fyller på
När man sköljer lådan så skall växel föraren föras mellan växellägena så att ventilerna i kontrollsytemet öppnar och även sköljer ur detta , lika så konvertern sköljes ur och det blir oftast en helt ny bil efter en sköljning + program vara till motor + lådan

allt annat fungerar oftast inte lika bra ren olja resulterar oftast i nöjd ägare

//Goose
av Jeken
Har snackat med volvo nu, Dom hävdar att man inte ska byta allt på en gång utan byta i etapper, dom hade erfarenhet av att 3 lådor hade rasat strax efter man bytt all olja som dom gjorde ej så längre på den verkstaden.

Oljebytet dom gjorde hette delbyte och skulle göras i flera etapper men de va det ingen som sa nått.

Jag fick se på fakturan att det stod 4 antal flaskor tot 7 liter. inte 4 liter som jag först tänkte. så nu vart det andra bullar.
av Jeken
Nu ska bilen in på felsökning, dom ska kolla lådan så den inte sketnar ner oljan :???: dom trodde att lådan bränner oljan och därför att den blir sketen på 800 mil. ?:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
Jeken skrev:Har snackat med volvo nu, Dom hävdar att man inte ska byta allt på en gång utan byta i etapper, dom hade erfarenhet av att 3 lådor hade rasat strax efter man bytt all olja som dom gjorde ej så längre på den verkstaden.

Oljebytet dom gjorde hette delbyte och skulle göras i flera etapper men de va det ingen som sa nått.

Jag fick se på fakturan att det stod 4 antal flaskor tot 7 liter. inte 4 liter som jag först tänkte. så nu vart det andra bullar.

Skitsnack, rasar lådan för att man bytar olja så göra man fel.
Användarvisningsbild
av gooose
Kan bara instämma med Carman

Inte en enda rasad låda har jag fått efter olje byten och detta sedan den 5 vxl lådan kom på åm 2000

Så har det blivit många olje byten speciellt då taxi byter vart 8000 mil så är det en och annan som jag bytt olja på kan optimistiskt räknat vara snudd på 4 siffrigt antal för endast mej själv (då jag endast kan tala för mig själv) På dessa 12 år lådan funnits och ingen kund med låd ras som har hört av sig till mig om detta

Skölj lådan så att den blir riktig!

//Goose
av Jeken
gooose skrev:Kan bara instämma med Carman

Inte en enda rasad låda har jag fått efter olje byten och detta sedan den 5 vxl lådan kom på åm 2000

Så har det blivit många olje byten speciellt då taxi byter vart 8000 mil så är det en och annan som jag bytt olja på kan optimistiskt räknat vara snudd på 4 siffrigt antal för endast mej själv (då jag endast kan tala för mig själv) På dessa 12 år lådan funnits och ingen kund med låd ras som har hört av sig till mig om detta

Skölj lådan så att den blir riktig!

//Goose
Gött, tycker deras resonemang låter jävligt konstigt. det får bli en spolning då. Den nya verkstaden verkar ju piggare på detta.
av Gelis
CarMan skrev:
Jeken skrev:Har snackat med volvo nu, Dom hävdar att man inte ska byta allt på en gång utan byta i etapper, dom hade erfarenhet av att 3 lådor hade rasat strax efter man bytt all olja som dom gjorde ej så längre på den verkstaden.

Skitsnack, rasar lådan för att man bytar olja så göra man fel.
Det där verkar vara ett standard svar vissa Volvoverstäder kör med.

Har råkat ut för det själv, Lokala Volvoverk. vägrade skölja min låda med motiveringen att då börjar problemen.
Spara pengarna och åk tills du får problem blev svaret

Fixade det själv istället trots att jag inte hade den tiden, var därför att jag ville lämna in bilen.
av Jeken
Kanske är så att dom inte vill göra det på en fungerande låda? för att kunderna kommer och klagar att "så var det inte innan ni bytte olja" men man gör det när lådan inte fungerar som den ska. inte vet jag. ?:-/
Användarvisningsbild
av Fisch
I Västerås har Bilia aldrig råkat ut för våxellådsras när de bytt olja, enligt uppgift.
av matte77
hej!
Har en citroen med samma låda som era Volvobilar (Aisin warner 6-växlad). tänkte höra om nån kan rekomendera en automatlådeverkstad i Stockholm? Har frågat runt på citroenverkstäder ang spolning av automatlådor, men har bara möts av ansikten som fiollådor och nåt om att "sånt pysslar vi inte med..." Kunskapen på detta forum verkar ju lite större så jag hoppas på tips... Har försökt komma i kontakt med automatlådor i södettälje men där är det ingen som svarar varken på mail eller telefon... Hoppas ingen blir sur för att jag frågar ang en citroen här , men börjar bli desperat pga all okunskap jag mött på verkstäder ang automatlådor...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]