Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst massvis - men inte nödvändigtvis förstått allt jag läst - om det elektroniska gasspjället från Magneti Marelli som tydligen krånglar så ofta, och som ofta till sist måste bytas ut för en kostnad runt 7 000 kr. I bästa fall ersätter Volvo kostnaden, men inte alltid. Vissa olyckliga Volvo-ägare har fått byta flera spjäll på samma bil.

Boven i dramat verkar vara resistorfilmen som slits ut då metallfingrarna fått löpa i samma spår tillräckligt många gånger. Slutsats: ju mindre man gasar desto mindre slits spjället :D eller egentligen ju färre gånger man ändrar gaspedalens läge desto längre håller spjället.

Hursomhelst, såg en länk i en annan tråd till http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html och det är utmärkta bilder på hur metallfingrarna grävt spår i resistorfilmen. Å andra sidan är det en massa orörd film kvar. Undrar om det är någon som testat att förskjuta hela stycket med 2x4 metallfingrar sådär 1-2 mm i sidled så att fingrarna får skava på orörd resistorfilm istället ? Jag menar om man ändå får pynta för ett nytt spjäll så äger man det gamla och det står en fritt att testa ? Och man behöver ju inte inledningsvis testa med en växel i heller, om man nu är rädd för att det ska hänga med vidöppet spjäll. Ett annat alternativ vore naturligtvis att byta båda filmerna vilket skulle kräva en del pill och lödande men det verkar inte heller omöjligt.

Just att förskjuta fingrarna lite verkar görbart. Men det är väl bara jag som har missförstått eller är mer än lovligt naiv... Synpunkter (bortsett från helbilsgodkännandeaspekten) ?
av Fdriver
En två år gammal välställd fråga men ändå aktuell, värt en bump och förhoppningsvis ett svar eftersom problemet återkommer, tyvärr.
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]