Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244l
Hej.

Jag har en volvo 744 glt 89 med abs.
bytte hjullager vf och skulle dra åt med moment. det uppkom alltid samma problem med glapp i lagret men det slutar vid 230 NM. låter lite extremt. när jag ringde och frågade nybergs om vad det skulle vara för nm så sa dom att det ska vara 85NM. nu efter jag kört ca 3 mil så kom glappet tillbaka. någon som har någon susning om vad det kan vara?

tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske fel lager eller att det inte hamnat rätt. Kanske lagersätet är skadat.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla upp momentet.
Volvo bytte lagertyp ungefär vid 88 om jag inte är helt borta
innan var det lösa lager och moment ungefär enligt vad du skrev men sedan satte man dit ett helt nav som inte går att byta lager i och då skulle det dras 100Nm och sedan 45 grader till ( vilket jag själv aldrig klarat trots skitsmak i munnen)
/emwtur
av rd350
Får man glapp i ett sådant fast lager efter byte så har man momterat det fel! Tryck endast på innerbanan när du monterar det på spindeln och det ska spännas hårt! Som föregående skrev så var det vid ca 88 årsmodell (tror det var 88b) Volvo bytte till denna sortens lager. Skillnaden ser man utifrån på "fettkoppen" Den nya modellen går i princip inte att ta av utan att knyckla till den (allt går, jo jag vet) den är konisk i formen den tidigare hade samma utförande som på 240.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]