Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmek11
#439595
Hej,

Har problem med torkarna.
Torkarna går på båda hastigheter och med spolning, problemet är att de inte stannar när spaken förs tillbaka till 0-läget utan de fortsätter att gå.
Till slut så brukar de stanna men samma sak upprepas om jag rör spaken igen.
Intervall-läget fungerar inte som det ska utan torkarna går i ett med samma hastighet som på läge 1.
Var kan felet sitta?
I spaken, motorn eller intervallreläet?
Finns det någon lägesgivare i motorn som kan krångla?

mvh
Erik
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#439854
Motorn styrs "mekaniskt" inuti snäckväxeln i torkarmotorn. Där inne sitter två stift som glider på banor. I vissa lägen så lyfts stiften och kontakten bryts då så att motorn stannar eller vad den nu ska göra. Är det smuts, vatten, fett eller liknande så bryts inte kretsen utan skiten leder strömmen ändå. På växeln sitter det ett lock med två skruvar, bara att skruva loss och vixka bort så är du inne. Lossa gärna kontakten till motorn först, då kan du även lyfta ur kontaktblocket lite från torkarmotorn för att kunna göra rent lite bättre.
av Elmek11
#439910
Tack för tipset.
Jag provade att öppna snäckväxeln och gjorde rent glidbanorna och stiften. Det blev lite bättre kanske. Men intervall-läget fungerar fortfarande inte och vid spolning strular det fortfarande.
Kanske fel på intervall relät också. Var sitter det och ser det ut?
Användarvisningsbild
av Vix
#440119
Jag har EXAKT samma problem på min -82. Lånar in mig här lite för ev. hjälp.
av volvoyamha
#440378
Har ochså samma fel intervall är det samma som lägge ett och ibland vill den inte stanna. bytt intervall relä och spaken och till och med kontakt stycket! men ingen skilnad :( jag blir tokig snart...
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#440393
Ja om ni har varit på allt elektriskt är det bara mekaniken i motorn kvar. Ta isär och rengör ordentligt på kontakterna och banorna så ska det nog fungera sen.

Det är antingen plastnockar som lyfter kontakterna från banorna, eller så sitter det en liten remsa av ett isolerande material i banan som bryter strömmen ( kommer inte ihåg vilket ^^ ), och något av dessa kan ju vara slitet ;)
av volvoyamha
#440490
Okok.. det är ju tre stift på kontakt stycket. och så mitten stifte går ju i mitten på det där stor vita plast drevet det övre går åvan på och det nedre går under drevet stämmer det???
Användarvisningsbild
av erikn
#440503
En sak jag tror att man ska vara försiktig med är i alla fall att torka bort för mycket fett från strömbanorna. För länge sedan hade jag en 345:a. Den gjorde vi rent i alla kontaktbanor, det tog inte lång tid innan den slutade att fungera, och då var det brända kontaktbanor. Jag tror att det ska vara fett där för att släcka ljusbågarna som blir, motorn drar rätt mycket ström så det kan bli rätt kraftiga ljusbågar. Ingen vetenskap, bara en teori som jag inte testat i fler fall.
av Elmek11
#440609
Fixat!
Jag öppnade snäckväxeln igen och trimmade till kontaktbleckens tungor genom att böja till spetsarna lite.
Det såg ut som att kontaktblecken hade tappat formen lite samt att kammarna är lite slitna.
Jag tror problemet var att översta kontakten inte slöt ordentligt mot mittenkontakten i utgångsläget.
Jag kollade på kammarna och då går det att få fram vilka kontakter som ska sluta när osv.
Intervall-läget blev inte helt bra men det kan kanske vara något annat problem eller så har jag böjt någon tunga för mycket.
Intervall-läget är nu tvådelat, första intervallet så går torkarna från utgångsläget till rakt upp, nästa intervall så går torkarna vidare till ändläget och sedan tillbaka till utgångsläget.
Men det får nog vara så nu ett tag.
Tack för alla tips!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#440644
erikn skrev:En sak jag tror att man ska vara försiktig med är i alla fall att torka bort för mycket fett från strömbanorna. För länge sedan hade jag en 345:a. Den gjorde vi rent i alla kontaktbanor, det tog inte lång tid innan den slutade att fungera, och då var det brända kontaktbanor. Jag tror att det ska vara fett där för att släcka ljusbågarna som blir, motorn drar rätt mycket ström så det kan bli rätt kraftiga ljusbågar. Ingen vetenskap, bara en teori som jag inte testat i fler fall.
Jo det ska det givetvis vara, men det får inte vara för mycket så det blir kortis/ ofrivillig ledning ;) I övrigt så lär ju kontakterna slitas ganska bra om man inte har något smörj
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]