Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nog max 2 cm på vardera sida med utfällda speglar. Fäller ofta in speglarna när jag ska in. Tyvärr är det skakigt att backa med dem infällda så då får man fälla ut dem, backa och ibland fälla in dem för att till slut fälla ut dem igen.. 8)

Såg att TV tog upp detta vad gäller nya SAAB 9-5 i senaste numret. Någon som alltid köpt SAAB tog hem en provbil och upptäckte att den inte kom in i garaget.
Helt rätt använd den , kapa speglarna ...det är inte garaget som är för smalt , bilen är för bred...... :twisted:
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
alda skrev: med speglarna ute blir det kanske 5-6 cm kvar per sida vilket jag tycker är för tight för att det skall vara bekvämt.
Där tänker vi helt annorlunda. Backspeglarna visar ju hur långt man har kvar, är det 5 cm på varje sida ligger man perfekt i mitten och det är bara att backa på. Jag använder dem just för att veta hur man ligger till så det inte går imot på dörrsidan istället.

Att köra med dem infällda är ju skitläskigt och att köra i blindo, blir bra mycket dyrare att skrapa i dörren.
Jag har oftast backspeglarna infällda när jag ska in i garaget men gillar att ha dem utfällda när jag backar ut av samma anledning som VolvoB20 nämner. Det är bara att fälla in dem just när man kommer till dit om det är tajt. Är ju bara ett knapptryck bort (eller två om man ska vara petig ;-// ).
Jag har en XC60 som jag parkerar i garaget. Ca 2 cm från gångjärnen på sidorna, ungefär. Några cm till annars. Dessutom har jag en brant uppfart till garaget, men det har faktiskt fungerat utmärkt att parkera. Alltid backspeglarna utfällda. Samma sak när jag backar ut, backspeglarna är en fantastiskt hjälp.
Backspeglarna är till stor hjälp tycker jag, då ser man att man ligger perfekt i mitten. Ligger man inte rätt, backa lite och korrigera.
Men man får ta det lite lugnt, det är en bred bil :mrgreen: Och en fantastisk bil att köra :-)-)
Mina föräldrar har ett tidigt 70-tals hus med garage därtill. Porten är alltså från den tiden Opel Kadett B/E var en vanlig bil, eller Amazon för den delen. Smala skapelser...

När jag skall in där med XC60'n (jag har bara gjort det en gång, aldrig mer) så gick den inte in med speglarna utfälda så jag fällde in dom när jag kom till porten, men det är riktigt obehagligt att backa in i ett sådant smalt utrymme när man inte har några speglar att titta i, även om det bara rör sig om 60-70cm som man inte har speglar. Jag har ändå rätt mycket backerfarenhet med BECDE på körkortet.

Går inte bilen in med speglarna ute så är det för trångt och bör undvikas "dagligen", till slut skrapar till och med den mest erfarne föraren bilen i porten då. Det är mina fem cent...

/Martin

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]