Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mellanrost
Hej

Har bytt topp på en 945 SE -92, B230F
Får den inte att gå bra efter bytet

Vad är gjort :

Bytt till annan beg topp
Bytt blockpackning, insugspackning, avgaspackning, ventilkåpspacknig, sträckbult
Bytt kamrem
Bytt olja + filter
Bytt termostat

Resultat :

Bilen startar, går oroligt på tomgång men varvar upp lätt i garaget. Vid körning=belastning går hackigt/misständer/bluddrar (?) på lågvarv upp till ca2500-3000 rpm, kommer den väl igång drar den på vid fullgasacceleration.
Ingen felindikering via lampa till motorstyrningen, inga felkoder att läsa ut.

Felsökning som är gjord:

Kamrem kollad och kollad, tror att den står rätt.
Bytt beg LMM + nytt luftfilter. Ingen förbättring, blir sämre om man rycker ut kabeln.
Sprutat startgas runt insug utan märkbar påverkan på motorn.
Spjällägesgivare klickar vid lätt gaspådrag, motorn går sämre om man rycker kontakten.
Givare för vattentemp till ECU bytt, ny. Ingen skillnad
Bytt bränslefilter + hällt i K-sprit och STP spridar-rensning.
Bytt Lambda-givare.
Bytt tändstift NGK + tändkablar

Vad går jag vidare med ? ??:-/

enkla saker att kolla där man inte behöver skaffa utbytesdelar utan man kan mäta eller prova sig fram ?
behöver tips !
av FXWG
Hej, det verkar som om vi har samma bekymmer. Vad har du bytt till för topp 531? Kammen är den bytt? Är motorn chip-trimmad? Jag provade med annan bränsle+tändbox oxå, utan framgång,tyvärr. MVH/fxwg :!:
Några frågor.

När du drog bultarna till topplocket, i vilken ordning drog du dom. Säg att vi numrerar från torpeden och övre raden är ojämna nummer, alltså 1,3,5,7,9 är övre bultar och 2,4,6,8,10 är undre bultar. Jag vill alltså veta om de t.ex började med 5,6 och så vidare.

Vilken typ av bultar hade du, den gamla jämntjocka typen eller den nyare med en tunnare mttdel?

Kontrollerade du att gängorna var rena från smuts och inoljade.

Med vilka moment drog du.

Mvh GK
mellanrost skrev:Hej

Vad är gjort :

Bytt till annan beg topp
Bytt blockpackning, insugspackning, avgaspackning, ventilkåpspacknig, sträckbult
Bytt kamrem
Bytt olja + filter
Bytt termostat

Resultat :

Bilen startar, går oroligt på tomgång men varvar upp lätt i garaget. Vid körning=belastning går hackigt/misständer/bluddrar (?) på lågvarv upp till ca2500-3000 rpm, kommer den väl igång drar den på vid fullgasacceleration.
Ingen felindikering via lampa till motorstyrningen, inga felkoder att läsa ut.

Felsökning som är gjord:

Kamrem kollad och kollad, tror att den står rätt.
Bytt beg LMM + nytt luftfilter. Ingen förbättring, blir sämre om man rycker ut kabeln.
Sprutat startgas runt insug utan märkbar påverkan på motorn.
Spjällägesgivare klickar vid lätt gaspådrag, motorn går sämre om man rycker kontakten.
Givare för vattentemp till ECU bytt, ny. Ingen skillnad
Bytt bränslefilter + hällt i K-sprit och STP spridar-rensning.
Bytt Lambda-givare.
Bytt tändstift NGK + tändkablar

Vad går jag vidare med ? ??:-/

enkla saker att kolla där man inte behöver skaffa utbytesdelar utan man kan mäta eller prova sig fram ?
behöver tips !

Troligtvis sitter kamremmen ett kugg fel,väldigt vanlig miss...
gnestakalle skrev:
Några frågor.

När du drog bultarna till topplocket, i vilken ordning drog du dom. Säg att vi numrerar från torpeden och övre raden är ojämna nummer, alltså 1,3,5,7,9 är övre bultar och 2,4,6,8,10 är undre bultar. Jag vill alltså veta om de t.ex började med 5,6 och så vidare.

Vilken typ av bultar hade du, den gamla jämntjocka typen eller den nyare med en tunnare mttdel?

Kontrollerade du att gängorna var rena från smuts och inoljade.

Med vilka moment drog du.

Mvh GK
drog i ordningen 56,34,78 osv
drog 20nm, 60nm + 90 grader,
allt enligt Haynes

bulten var typ "nya orginal Volvo"

gängor rena Ja / oljade Ja
av jianon
Antingen sitter kamremmen fel, eller så är det som det var på min bil: Drevet till kamremmen på vevaxeln sitter fel. Det är något som kan hända om man lossar/drar fast det med mutterknackare.
Skulle jag tro.
av FXWG
jianon skrev:Antingen sitter kamremmen fel, eller så är det som det var på min bil: Drevet till kamremmen på vevaxeln sitter fel. Det är något som kan hända om man lossar/drar fast det med mutterknackare.
Skulle jag tro.
Det är möjligt att kontrollera tändinställning med stroboskop, även om du inte kan justera tändläget. Är bilen körbar över huvud taget, har du kollat kompressionen? Min bil går illa, lika som din men drar kopiösa mängder bränsle! Om du kommer på felet får du gärna dela med dig av dina erfarenheter :D
Kolla tändkablar och tändlock.

Hade liknande problem i våras efter att jag kört igenom en vattenpöl. Första dagarna gick inte volvon alls, men sen när jag väl fick igång den hackade och hade den sig. Visade sig i sista ändan vara fukt i tändkablarna som ställde till det. Skumt var det, för jag hade haft isär allt och torkat rent direkt efter vattenpölkörningen, utan att få igång bilen. Sen när jag väl fick igång bilen och den gick hackigt i några dagar ryckte jag loss kablarna från stiften och satte tillbaka, och sen dess har bilen gått fint.

Min tanke är att du kanske fått in olja eller fukt någonstans i tändsystemet i samband med toppbytet, och därför får problem med misständningar.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]