Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
av Lövet
Tomas88 skrev: Men röstar man på ett parti så röstar man ju på ett parti. Röstar man på moderaterna så lägger man ju inte en röst på KD.
Vänsterpartiet lär väl få runt 5% av rösterna så de får väl inte så stor makt i sådana fall.
Sen är ju 1996 ett tag sedan så det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på ett visst citat. Börjar man leta kan man nog hitta ogenomtänkta saker som sagts från personer från alla partier.
Vänsterpartiet ingår i den koalition som socialdemokraterna har ingått i. Hamnar socialdemokraterna i regeringen innebär det automatiskt att vänstern gör det också. Att de i den situationen kommer kräva ministerposterna har de redan klargjort.

Du får gärna leta citat från andra partier. Så värst många som hyllar diktaturer finns inte förutom vänsterpartiet.
av llesrof
Tomas88 skrev:"Det ska vara häftigt att betala skatt" tror jag inte är så ogenomtänkt. Senast för några dagar sedan så hörde jag en reporter fråga henne om hon fortfarande tyckte det ska vara häftigt att betala skatt, och det tyckte hon.

Sen hur värst häftigt det är vet jag inte, men nödvändigt för att samhället skall fungera är det ju.
Allt handlar ju om vad man tycker att man får för pengarna. Jag har inget emot att betala skatt och kan gärna betala lite mer om jag ser att pengarna gör nytta istället för att slösas bort. Det finns en brytpunkt någonstans där den upplevda nyttan, eller rättare sagt bristen på upplevd nytta, av skatten inte står i relation till skattetrycket. Denna brytpunkt gäller omvänt också och då man upplever att samhället faller sönder när folk köper iphones, LED-TV och thailandsresor för de där extra stålarna som sänkt skatt gett dem. Jobbskatteavdrag i alla ära, men hur många investerar sin ökade disponibla inkomsten på ett klokt vis i form av privata försäkringar eller helt enkelt sparar till en buffert att ha den dagen då ens arbete rationaliseras bort och de måste gå på A-kassa?
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Man kan hitta mycket grodor om man söker just det. Alla är vi människor och ibland säger vi fel, gäller även de olika människor som jobbar inom politik .
llesrof : Ditt senaste inlägg är mkt bra skrivet :-)-)
Forssen skrev:Enligt valbarometern så var jag tydligen sverigedemokrat och borgare tätt efter.

Något jag absolut inte kommer rösta på är Toblerone Sahlin och hennes följare. Redan dyrt nog att köra runt i min 940.. Håller med Honke till 100%
Ja du vet ju såklart också att det är någon från FP som åkt på resor för våra skattepengar,Fredrick Federleys taxiresor går ofta till restauranger och klubbar sent på nätterna, men bokförs som ”möte” eller ”riksdagen”. Förra året slutade notan på 65 960 kronor – och det är skattebetalarna som får stå för kalaset. :roll:

Sen så vill jag säga att allt som har med Sverigedemokraterna att göra får mig att må illa.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Michaelvecel skrev: Sen så vill jag säga att allt som har med Sverigedemokraterna att göra får mig att må illa.
´
Fjanterier :roll: Om du nu inte tycker om Sd så ta debatten med dem istället, funkar liksom inte att ignorera dem och kasta skit längre.
Ser inget problem med Sd faktiskt, vänstern(Kommunisterna) har väl lika radikala åsikter som dem, fast åt andra hållet. :lol:
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Jo kanske det men har aldrig hört VP sjunga om att det är bra att Palme dog, och att man kör nazistfester, just såna grejer får mig att ignorera dem. Gick en dokumentär på SVT om just SD, tror det fanns en person som ville visa upp sin nunna, annars var det bara anonyma personer med omvända röster som berätta för oss vad dem tyckte om personer med "fel hudfärg" osv.
Användarvisningsbild
av Zell
V70BiFuel03 skrev:... vad är det för fel på bussar & eller spårvagnar/tunnelbana?!?!? Egentligen så borde Staten konfiskera alla privatägda bilar & tvinga vanligt folk att åka kollektivt.... svensson är ju uppenbarligen ändå inte förmögen att ta rätt beslut själv....bättre då att det görs för honom.
...
Nä, jag tycker att skatterna borde chockhöjas... för att inte tala om skatten på drivmedel.... har man råd att åka runt & sprätta i en Volvo för en halv miljon har man allt råd att betala ett högre pris på bensin/diesel.
Endera är det ironi i det du skriver eller så är det väldigt trångsynt.
Visst, jag tycker inte heller man ska ignorera miljön eller de hot som finns. Men samtidigt går det inte att leva utan bil med den infrastruktur som finns i hela landet idag. För jag tolkar ditt inlägg (om det nu var allvarligt menat) som att du bor i storstad. Men alla andra i resten av landet, som inte bor i tätorter?

Ska vi ta mig som exempel. Vi har inom samma län, 18 mil (enkel resa) till närmsta stad. Ska jag åka tåg dit går det två gånger per dag på lördagar och söndagar. Ska jag åka tillbaka därifrån går det endast en gång per dag på fredagar och lördagar.
Ska jag åka buss istället då går det, hör och häpna, tre gånger per dag :-O) fantastiskt.. med 5 timmars mellanrum mellan varje. Lördagar går det två bussar, söndag en.

Så, utan bil.. ja, det är väl inget problem.... säger de som bor i tätort..
av llesrof
SD:s politik kan man tycka vad man vill om och på pappret låter den rätt vettig i många fall. Det som diskvalificerar dem i mina ögon är att de är ett missnöjesparti som fokuserar på en enda sak - invandrarpolitiken. De har aldrig haft, har inte och kommer aldrig någonsin ha en seriös agenda för andra och viktigare frågor. Där blir det bara en massa floskler. Samma sak med Fi och PP. Jag kommer inte att slösa bort min röst på ett missnöjesparti som driver en fråga som är av underordnat intresse. Inget parti är bättre än dess sympatisörer och SD jobbar stenhårt med att framstå som seriösa och försöker skaka av sig den bruna aura som omger dem, men det går inte eftersom deras anhängare ofta har unkna åsikter som de mer än gärna vädrar när ingen ser på.
Gick en dokumentär på SVT om just SD, tror det fanns en person som ville visa upp sin nunna, annars var det bara anonyma personer med omvända röster som berätta för oss vad dem tyckte om personer med "fel hudfärg" osv.
Det kan nog finnas all anledning att ta dessa dokumentärer med en nypa salt och vara lite källkritisk. Allt handlar om hur man vill vinkla en dokumentär som visas i, och kanske är beställd av, Sveriges Television. Men visst... det är nog inte helt långt bort från sanningen.
av matzen10
Jag röstar KD! Tycker att många traditionella värderingar ska stå starka hos varje svensk medborgare!
Omsorg, vård, skola, familj är fundamentalt viktigt för varje svensk, och kommer så vara framledes med.
Dessutom vill jag, helst, kunna leva på min lön istället för att uppbära diverse bidrag som komplement till en sönderskattad lön. Jag vill begränsa möjligheten för utländska medborgare att lättvindligt få svenskt medborgarskap och sedan segregeras i förorten och leva på bidrag utan motprestation. Flyktingar ska vi härbärgera i Sverige såklart, om det inte finns möjlighet i ursprungsområdet genom bidrag till t.ex. sjukvård, mat och sanitet. Hittills har ( S) misslyckats på de här punkterna och mycket att våra skattepengar fördelas fel, enligt mig och drabbar vår svenska livsstil med sämre vård/omsorg och usla pensioner till de svenskar som byggde välfärden!
Jag är för EU eftersom fördelarna, trots allt, är större än nackdelarna. Speciellt i dagsläget. Att ingå i Eurosamarbetet tycker jag är en naturlig del för oss svenskar; det höjer vår nationella status inom EU och ger en större trygghet i handeln utanför EU.
När det gäller rättsfrågor är jag, generellt, för strängare straff när det gäller återfallsförbrytare/heltidsskurkar. Jag tror även att det ska till andra medel än Soc när icke straffmyndiga begår brott. Det visar sig ju i praktiken att den 13-14 åring som begår brott och sedan får sitta i samtal hos Soc (eller i värsta, värsta fall får LVU) oftast inte vänder på tillvaron och blir en vanlig skötsam medborgare, utan fortsätter sin kriminella bana även som vuxen. Krafttag, nytänk och allvarsamhet tror jag behövs för att lyfta ögonen för denna grupp av medborgare.
Jag är för en utbyggnad av kärnkraften vilket innefattar både nybyggnation och restaurering av befintliga anläggningar. Speciellt om det inom de närmsta 10-20 åren blir så att Torium kommer vara huvudkomponenten i verken. Elproduktionen måste dock kompletteras med de naturnära resurser som står till buds; vindkraftsparker, vågkraftsparker (på havsbottnen) och solenergi. Dock är ingen av dessa metoder så väl fungerande att de kan ersätta något kärnkraftsverk idag. Vi i västvärlden lever elintensivt och det kommer även asien att göra inom 10-20? år och alternativen till kärnkraftsverk finns inte under denna tidsrymd.. Om vi inte eldar mer kol och olja förstås, och det vill ju ingen egentligen.

Det är väl huvuddragen för min del!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
llesrof skrev:SD:s politik kan man tycka vad man vill om och på pappret låter den rätt vettig i många fall. Det som diskvalificerar dem i mina ögon är att de är ett missnöjesparti som fokuserar på en enda sak - invandrarpolitiken. De har aldrig haft, har inte och kommer aldrig någonsin ha en seriös agenda för andra och viktigare frågor. Där blir det bara en massa floskler. Samma sak med Fi och PP. Jag kommer inte att slösa bort min röst på ett missnöjesparti som driver en fråga som är av underordnat intresse. Inget parti är bättre än dess sympatisörer och SD jobbar stenhårt med att framstå som seriösa och försöker skaka av sig den bruna aura som omger dem, men det går inte eftersom deras anhängare ofta har unkna åsikter som de mer än gärna vädrar när ingen ser på.
Gick en dokumentär på SVT om just SD, tror det fanns en person som ville visa upp sin nunna, annars var det bara anonyma personer med omvända röster som berätta för oss vad dem tyckte om personer med "fel hudfärg" osv.
Det kan nog finnas all anledning att ta dessa dokumentärer med en nypa salt och vara lite källkritisk. Allt handlar om hur man vill vinkla en dokumentär som visas i, och kanske är beställd av, Sveriges Television. Men visst... det är nog inte helt långt bort från sanningen.

Visst är det så att dom försöker skaka av sig sitt rykte, men det är alldeles för många rötägg inom SD, man vinklade även mycket av fokusen av dokumentären mot dessa, som i flesta fall var nazister och rasister så bilden av hur partiet egentligen vill framstå blir lite kaotisk, och är man inte så insatt i politik och ser en sån dokumentär så får man lätt förutfattade meningar. så helt blind är jag inte, finns många själar som kämpar för att visa den bättre sidan av SD men de tycks gå segt, men min åsikt står kvar, jag gillar dem inte för deras extrema anhängare och politik. Och jag tror inte heller man kan driva ett land med fokus på en fråga, invandrare. Samma gäller PP, fokus på en fråga i ,princip.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Michaelvecel skrev:Visst är det så att dom försöker skaka av sig sitt rykte, men det är alldeles för många rötägg inom SD, man vinklade även mycket av fokusen av dokumentären mot dessa, som i flesta fall var nazister och rasister så bilden av hur partiet egentligen vill framstå blir lite kaotisk, och är man inte så insatt i politik och ser en sån dokumentär så får man lätt förutfattade meningar. så helt blind är jag inte, finns många själar som kämpar för att visa den bättre sidan av SD men de tycks gå segt, men min åsikt står kvar, jag gillar dem inte för deras extrema anhängare och politik. Och jag tror inte heller man kan driva ett land med fokus på en fråga, invandrare. Samma gäller PP, fokus på en fråga i ,princip.

Vilken dokumentär var detta? Tror inte jag har sett den. :roll:
Däremot så tittade jag på dokumentären Lena Sundström gjorde om Sd som gick i tv4 om jag inte minns fel, sämre gjord dokumentär får man leta efter, hon borde ha tagit lärdom av Janne Josefsson. :lol:
Ligger mycket i det du skriver om Sd dock.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 49

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]