NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NorskV50D2
Hei, mente partikkelfilter ja. Beklager.

Det stod i et T.V. tidligere i sommer, i en stor miljø-kombitest, der Passat Bluemotion vant og V50 DrivE kom som nr. to.

Det var pga. at DrivE-konfigurasjonen var den tidligste anvenderen av 1,6 PSA-motoren som var begrunnelsen for at Volvo (Peugeot?) ikke kunne ta fram et filter man slapp å bytte v. 12000 mil.

Har aldri fått dette bekreftet av min forhandler - jeg ville i alle fall ha kjøpt en D2 framfor en DrivE.
Finner du ut av det kan du gjerne gi beskjed?
av kerfuffle
Där trilla poletten ner... Som man kunde läsa i DN idag går det inte att få ner V70 under 120 g med D2-motorn. Euro 5-emissionskraven kostar förbrukning, kanske eftersom man måste ha bättre (tätare) partikelfilter. Det förklarar varför det skiljer 10% i förbrukning mellan V50 DRIVe och D2 på landsväg. Jag gissar att även start/stop kostar partikelemissioner, därför har det inte kommit någon D2 s/s ännu. Så här ser min summering ut:
D2 + billigare i inköp privat, renare avgaser, starkare motor (allt marginellt).
DRIVe + lägre förmånsvärde, lägre förbrukning (allt marginellt).
Sen kan man lägga start/stop som ett separat plus eller minus, beroende på om man tycker att det är coolt eller jobbigt. Andra tillverkare, t ex Audi har ju kört in det även på sina bensinare. Nu blev det lätt att välja!
av Kangas1000
kerfuffle skrev:Där trilla poletten ner... Som man kunde läsa i DN idag går det inte att få ner V70 under 120 g med D2-motorn. Euro 5-emissionskraven kostar förbrukning, kanske eftersom man måste ha bättre (tätare) partikelfilter. Det förklarar varför det skiljer 10% i förbrukning mellan V50 DRIVe och D2 på landsväg. Jag gissar att även start/stop kostar partikelemissioner, därför har det inte kommit någon D2 s/s ännu. Så här ser min summering ut:
D2 + billigare i inköp privat, renare avgaser, starkare motor (allt marginellt).
DRIVe + lägre förmånsvärde, lägre förbrukning (allt marginellt).
Sen kan man lägga start/stop som ett separat plus eller minus, beroende på om man tycker att det är coolt eller jobbigt. Andra tillverkare, t ex Audi har ju kört in det även på sina bensinare. Nu blev det lätt att välja!
Jasså ja! Ja där fick man för att man ville ha sån ny modell som möjligt! Men då vet man ju i alla fall att ca 0.52/milen är ganska jädra bra ändå då med en D2 med 16" hjul ikke original.
av almaro
Tänkte slå ett slag för D2án
Har haft en sådan som hyrbil ett par veckor, jag är positivt överraskad.
Den är riktigt kul att köra, ok ingen racerbil men inte trött heller, motorn har bra vridmoment.
Den går väldigt tyst i motorvägsfart.
0,54 l/mil och då har det inte varit någon "snålkörning" ca. 10 km/h över och detta var vid första tankningen alltså bilen var helt ny, imponerande :-)-)
Färddatorn stämde överens med verkligheten.
Att den är en "miljöbil!" märks inte när man kör den.
av lassegubben
Så roligt att höra positiva saker om D2:an! Bestämde mig nämligen för tio dagar sedan att byta min Citroën C5 173 aut 2007 (med oslagbar komfort och motorstyrka) mot en ny flamencoröd S 40 D2 (anledningen är förstås driftskostnaden). Nu vill jag att leveranstiden skall bli så kort som möjligt (3 månader är häftigt).
av midnightrambler
Har mailat min säljare nu NorskV50D2, återkommer med svar. Trevligt med fler som vill sticka ut ur massan av svart, grått och silver, Lassegubben. Valde också Flamenco Röd. V50 D2, beställd 29/7 prel leverans v42. Är egentligen bara den och Barents Blå som jag gillar av det man har att välja på och då jag nu har just den blåa färgen så vill jag inte ha samma.
Användarvisningsbild
av NorskV50D2
midnightrambler skrev:Har mailat min säljare nu NorskV50D2, återkommer med svar.
Takker! Har også kjøpt rød!
av midnightrambler
midnightrambler skrev:Har mailat min säljare nu NorskV50D2, återkommer med svar. Trevligt med fler som vill sticka ut ur massan av svart, grått och silver, Lassegubben. Valde också Flamenco Röd. V50 D2, beställd 29/7 prel leverans v42. Är egentligen bara den och Barents Blå som jag gillar av det man har att välja på och då jag nu har just den blåa färgen så vill jag inte ha samma.
Fått detta svar från Bilia:
Angående Partikelfilter så kan jag inte se att det är något som ligger inlagt i servicepaketen längre.
Observera att detta svar gäller nuvarande D2, jag kan inte svara för Drive eller tidigare årsmodeller. Men sånt här skall väl framgå ur serviceboken?

Ang Drive vs D2 så har jag provat bägge (pga att dom vid ett provkörningstillfälle inte hade någon D2 inne) och D2 känns lite piggare även om skillnaden är liten, tycker också att den sexväxlade lådan nog var lite trevligare. Men det var inget att fundera på alls! Kampanjpris på D2, Businesspaketet gör att man får metallic och HP-stereo för 1000kr. Dessutom inbytesrabatt a 10000kr. Denna deal gällde enbart D2 och 2.0F!

För övrigt så räcker D2 alldeles utmärkt, tycker den är klart bättre än 1.8F (säger kanske inte så mycket då det är en riktigt tråkig motor, 2.0F har jag inte provat). Betänk att jag nu kör en 210 hk 2.5T. Visst, lär väl sakna den men den är ju egentligen övermotoriserad. Slutat köra fort, t o m i Tyskland. Kommer ju vägarbeten där var femte mil och då är alla som ligger i 130 liksom ikapp dom som ligger i 180. Nästa år kan vi lägga det vi sparar på den minskade bränslekostnaden för 500+ mils Europatur på annat under resan som bättre boende och mat, franska krogar kan ge rikare upplevelser än vänsterfilen på Autobahn. Fast veva mer med växelspaken lär man få göra.
av perhall
midnightrambler skrev:
midnightrambler skrev:Har mailat min säljare nu NorskV50D2, återkommer med svar. Trevligt med fler som vill sticka ut ur massan av svart, grått och silver, Lassegubben. Valde också Flamenco Röd. V50 D2, beställd 29/7 prel leverans v42. Är egentligen bara den och Barents Blå som jag gillar av det man har att välja på och då jag nu har just den blåa färgen så vill jag inte ha samma.
Fått detta svar från Bilia:
Angående Partikelfilter så kan jag inte se att det är något som ligger inlagt i servicepaketen längre.
Observera att detta svar gäller nuvarande D2, jag kan inte svara för Drive eller tidigare årsmodeller. Men sånt här skall väl framgå ur serviceboken?

Ang Drive vs D2 så har jag provat bägge (pga att dom vid ett provkörningstillfälle inte hade någon D2 inne) och D2 känns lite piggare även om skillnaden är liten, tycker också att den sexväxlade lådan nog var lite trevligare. Men det var inget att fundera på alls! Kampanjpris på D2, Businesspaketet gör att man får metallic och HP-stereo för 1000kr. Dessutom inbytesrabatt a 10000kr. Denna deal gällde enbart D2 och 2.0F!

Börjar man väga in annat än bil så har du helt rätt! En D2 kostar kanske 2-3000 mindre per månad än en T5 totalt sett. Jag har kört mycket V70 1,6D och tycker att den är jättetom i botten men ok på mellanvarv, dock inte alls kul, så visst är en D5 elller T5 10 ggr roligare. Men I valet mellan en snabb bil och god mat väljer jag det senare:)
För övrigt så räcker D2 alldeles utmärkt, tycker den är klart bättre än 1.8F (säger kanske inte så mycket då det är en riktigt tråkig motor, 2.0F har jag inte provat). Betänk att jag nu kör en 210 hk 2.5T. Visst, lär väl sakna den men den är ju egentligen övermotoriserad. Slutat köra fort, t o m i Tyskland. Kommer ju vägarbeten där var femte mil och då är alla som ligger i 130 liksom ikapp dom som ligger i 180. Nästa år kan vi lägga det vi sparar på den minskade bränslekostnaden för 500+ mils Europatur på annat under resan som bättre boende och mat, franska krogar kan ge rikare upplevelser än vänsterfilen på Autobahn. Fast veva mer med växelspaken lär man få göra.
Användarvisningsbild
av CabBO
Kangas1000 skrev:Jädrar vad jag var ute och cyklade... den ligger på ca 1750 när jag ligger på 6:an och precis på 90 km:-)

Jag är rätt nöjd med min T5:a på 230hk också. När jag ligger i 90km/tim är varvräknaren på 1800 och förbrukningen på 0,6. Då är det en C70 med 235x40x18 däck. Helt ok för mig.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]