Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeken
Tjena, läste här på forumet att byta olja i automaten inte skadar, för att allt skulle bli rätt och riktigt bokade jag tid hos en volvoverkstad och dom bytte olja. i slutet på oktober förra året.

Bilen har nu rullat 800 mil knappt och dax för service och kamrem. En av service punkterna var att Automatoljan bör bytas snarast för den var helt svart. Detta var en annan Volvoverkstad som utförde detta jobbet då jag tappat förtroendet för den andra. mekanikern gick med mig ut och drog upp stickan och kollade visst fan de var svart. Mekanikern tyckte att den skulle vara Hallonröd om dom bytt för 800mil sedan.

Min fråga är nu då kan det vara nått i växelådan som "sketnar ner" oljan eller är det så enkelt som man befarar? någon kunnig?
Användarvisningsbild
av greeeken
KAn ju inte säga vad det är men är du 100 på att olja byttes.`?
Men om den är svart så ska den bytas
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla räkningen, hur många liter olja bytte dom?

det är drygt 3 liter i troget
normalt olja byte är 6 till 7 liter & då har oljan inte samma färg som ny olja
om man gör ett dubbelt olja byte (vilken inte behövs) så får man oljan att se ny ut.

vist kan man se at oljan byter färg o på så sett göra en ganska exakt gissning på hur sliten oljan är. Men färgen i sig har inten betydelse, det är ju egenskaperna på tilsatserna & mängden particklar i oljan som avgör hur sliten den är.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Även om man bara gör ett byte skall inte oljan vara svart. Den ska egentligen aldrig bli svart, då är något galet. Nu vet jag inte exakt vilken låda du har men du har väl den femstegade lådan?
av Jeken
greeeken skrev:KAn ju inte säga vad det är men är du 100 på att olja byttes.`?
Men om den är svart så ska den bytas
av Jeken
CarMan skrev:kolla räkningen, hur många liter olja bytte dom?

det är drygt 3 liter i troget
normalt olja byte är 6 till 7 liter & då har oljan inte samma färg som ny olja
om man gör ett dubbelt olja byte (vilken inte behövs) så får man oljan att se ny ut.

vist kan man se at oljan byter färg o på så sett göra en ganska exakt gissning på hur sliten oljan är. Men färgen i sig har inten betydelse, det är ju egenskaperna på tilsatserna & mängden particklar i oljan som avgör hur sliten den är.

Jag fick betala för 4 liter olja.

Växelådan beter sig lite klumpigt och växlar inte helt hundra. antar det var därför mekanikern börja kolla.
av Jeken
dieselmagnus skrev:Även om man bara gör ett byte skall inte oljan vara svart. Den ska egentligen aldrig bli svart, då är något galet. Nu vet jag inte exakt vilken låda du har men du har väl den femstegade lådan?
Jag har en V70 T5 -01 vet ej vad det är för låda.

Det är lite det jag är rädd för att svaret jag kommer få är att lådan är kass och det är därför oljan är svart. Men om man spolar lådan byter all olja kan den bli svart om det är fel på lådan på 800 mil?
av Andis
Har byt i tre såna här 5 stegs automater nu med olika mil och det verkar vara standard att oljan är mer eller mindre svart i dom.

har du inte märkt att din låda slirar mycket när den växlar så låter det ju konstigt att den skulle kunna svarta ner oljan på 800 mil, skulle mer gissa på att bara det som rann ut byttes vid oljebyttet och det räcker inte för att få den röd igen, vilket notan på 4 liter olja styrker, då jag mätt upp så rinner 3,5 liter olja ur dessa lådor om man bara öppnar pluggen och låter det rinna ut.

Här har du en kort resume på dom jag byt olja på hittils och hur oljan såg ut.

den första 15100 mil mycket mörk olja, växla inte bra, vart bra efter 3 byten nu halonröd efter 1000 mil och växlar kanon bra.

Den andra 12000 mil svart olja, inga växlings fel, byte olja 2 gånger i stort sett halonröd nu, växlar bättre enligt ägaren.

Den tredje 9000 mil även den oljan mörk i den men inte svart, växla även den bra, hittils ett byte ska bytas igen efter 500 mil, så får vi se hur den ser ut då.

Ja så bara hoppas din kommer igång igen, efter 1 eller kanske några byten av olja, den som gått 15100 mil vart som bäst efter 3 byttet av oljan och har sen fortsatt vara så i 1000 mil, kan även nämna att det tog några mil innan växlarna vart perfekta, så låt den få uppåt 100 mil innan fullt resultat märkts och du bedömmer att din växellåda har andra fel än att bara oljan är dålig i den och orsakar växlings fel .

Mvh
Andis
av Jeken
Andis skrev:Har byt i tre såna här 5 stegs automater nu med olika mil och det verkar vara standard att oljan är mer eller mindre svart i dom.

har du inte märkt att din låda slirar mycket när den växlar så låter det ju konstigt att den skulle kunna svarta ner oljan på 800 mil, skulle mer gissa på att bara det som rann ut byttes vid oljebyttet och det räcker inte för att få den röd igen, vilket notan på 4 liter olja styrker, då jag mätt upp så rinner 3,5 liter olja ur dessa lådor om man bara öppnar pluggen och låter det rinna ut.

Här har du en kort resume på dom jag byt olja på hittils och hur oljan såg ut.

den första 15100 mil mycket mörk olja, växla inte bra, vart bra efter 3 byten nu halonröd efter 1000 mil och växlar kanon bra.

Den andra 12000 mil svart olja, inga växlings fel, byte olja 2 gånger i stort sett halonröd nu, växlar bättre enligt ägaren.

Den tredje 9000 mil även den oljan mörk i den men inte svart, växla även den bra, hittils ett byte ska bytas igen efter 500 mil, så får vi se hur den ser ut då.

Ja så bara hoppas din kommer igång igen, efter 1 eller kanske några byten av olja, den som gått 15100 mil vart som bäst efter 3 byttet av oljan och har sen fortsatt vara så i 1000 mil, kan även nämna att det tog några mil innan växlarna vart perfekta, så låt den få uppåt 100 mil innan fullt resultat märkts och du bedömmer att din växellåda har andra fel än att bara oljan är dålig i den och orsakar växlings fel .

Mvh
Andis

han hugger i växlarna så det är snarare tvärt om än att den slirar. får prova att byta igen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Standard att oljan är svart på Asin-lådorna kan jag inte hålla med om. Min V70 som rullat 15000 mil hade en klarröd olja. Jag bytte mest för att få i en ny fräsch olja. När jag hade min 9-5 aero som vid bytet rullat 16000 mil hade också en klarröd olja och det är samma växellådor. Har du bara betalat för 4l har de gjort ett snikbyte. Om oljan är svart måste man enligt mig skölja lådan. Är oljan röd kan man byta 4l två gånger med kanske 100 mils intervall som nämnts ovan.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]