Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sambokka
Hejsan.

Har ett vinande ljud på höger bak hjul som låter konstant. Är inne på att det är hjullagret men är ändå lite osäker. Det låter varesig mer eller mindre när man svänger. Vill bara höra om det är någon som har haft liknade problem. Har bara fått bytt fram på mina tidigare bilar. Och det lät bara när man svänger. Är det någon som vet ett enkelt test för att kolla bak?
Eller kan det vara något annat, kan det vara däcken som börjar bli lite slitna? och ge ifrån sig oljud. Har bara ljudet på en sida.

MVH Henrik
Användarvisningsbild
av Clayman
lättaste är väl att lyfta upp bilen och känna men däck o fälg på om det glappar eller skrapar i lagret, eller kanske är något annat? Hur många mil har bilen gått?

edit. Jag hade dock några fighter däck på min 855 för några år sedan som lät väldigt högt vid precis 70km/h inte under och inte över emn just 70kmh trodde det var hjullager men det var det inte =)... men det var redan från att de var nya som de lät.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kör en bit försök att bromas så lite som möjligt. Hissa snabbt upp bilen och känn kring navet om det blir varmt eller luktar bränt. Detta kan vara ett tecken på taskigt hjullager. Gör annars son nämnt ovan hissa upp och gickla lite. OBS lagret kan vara slut trots att hjulen inte glappar men oftast uppstår glapp vid hjullager. Det är inte bromsen som ligger på?

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Hello ! Dörrstängning (Låskista)V&[…]