Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Har en fråga angående speglarna på V70II (MY11) som jag är på väg att beställa. Har ett garage med en rätt smal port, med speglarna ute blir det kanske 5-6 cm kvar per sida vilket jag tycker är för tight för att det skall vara bekvämt.
Min tanke var alltså att utnyttja elinfällbara speglar för att lättare komma igenom porten. Men i broschyren står det att man kan fälla in speglarna "efter man parkerat".

Min fråga; finns det en knapp för att fälla in speglarna som jag tänkt göra? Eller är det omöjligt när motorn går?

Tack för er hjälp!
/D
alda skrev:Hej på er!

Har en fråga angående speglarna på V70II (MY11) som jag är på väg att beställa. Har ett garage med en rätt smal port, med speglarna ute blir det kanske 5-6 cm kvar per sida vilket jag tycker är för tight för att det skall vara bekvämt.
Min tanke var alltså att utnyttja elinfällbara speglar för att lättare komma igenom porten. Men i broschyren står det att man kan fälla in speglarna "efter man parkerat".

Min fråga; finns det en knapp för att fälla in speglarna som jag tänkt göra? Eller är det omöjligt när motorn går?

Tack för er hjälp!
/D
Ju det går, det kan du göra under färden oxå, jag tror man håller ner knapparna L+R samtidigt.
Elektriskt infällbara backspeglar
För parkering/körning i trånga utrymmen kan
speglarna fällas in:
1. Tryck ner knapparna L och R samtidigt.
2. Släpp dem efter ca 1 sekund. Speglarna
stannar automatiskt i maximalt infällt läge.
Fäll ut speglarna igen genom att trycka ner L
och R samtidigt. Speglarna stannar automatiskt
i utfällt läge.

detta kan göras när som helst. :-)-)
Har samma bredd på port som du, men jag har märkt att man ändå vill ha speglarna utfällda för att ha bättre sikt längs sidorna. I synnerhet när du backar ut vill man (jag) se utrymmet på varje sida om bilen (så att det är lika mycket/lite luft på varje sida). Även om det borde vara fritt att backa rakt ut i samma spår man körde in längs så är i alla fall jag så nojjig att jag vill se det med egna ögon :)

Och visst kan man fälla in/ut dem precis när man passerar porten, men det blir en krånglig manöver tycker jag.

Oavsett, funktionen finns där som sagt, bara välja hur du nyttjar den.

Hoppas du blir nöjd med nya bilen i alla fall :-)-)
lobbysleeper skrev:Har samma bredd på port som du, men jag har märkt att man ändå vill ha speglarna utfällda för att ha bättre sikt längs sidorna. I synnerhet när du backar ut vill man (jag) se utrymmet på varje sida om bilen (så att det är lika mycket/lite luft på varje sida). Även om det borde vara fritt att backa rakt ut i samma spår man körde in längs så är i alla fall jag så nojjig att jag vill se det med egna ögon :)
Det där har man backsensorer till....se bara till att man har signal på båda yttre backsensorerna när man passerar porter så vet man att man är i mitten och det är bara att backa... Min garageport är 2,20 minus ca 5 cm för gångjärn, så jag har 1-2 cm på mig att passera porten med utfällda speglar, tack men nej tack....
Låter som att det kan vara väl investerade pengar för en å annan här å byta garageport! :D

För garaget i sig måste ju vara betydligt bredare än så där smala portar som ni nämner, annars blir det ju omöjligt att gå ut ur bilen när man väl är inne i garaget i alla fall!

Ut med dom gamla på blocket och skriv: "Säljes bred garagedörr" i rubriken! :D :D :D
Eller så har vi bilen i en klassisk "garagelänga" där utrymmet inne i garaget mellan bilarna är öppet :)
Variosboy skrev:Låter som att det kan vara väl investerade pengar för en å annan här å byta garageport! :D

För garaget i sig måste ju vara betydligt bredare än så där smala portar som ni nämner, annars blir det ju omöjligt att gå ut ur bilen när man väl är inne i garaget i alla fall!

Ut med dom gamla på blocket och skriv: "Säljes bred garagedörr" i rubriken! :D :D :D
Det går att kräla sig ut men mer är det inte...det är garagelänga med galler mellan varje bilplats. man måste köra in bilen diagonalt så att det inte ens går att öppna dörren på passargerarsidan, står man så nära den väggen kan man öppna förardörren till första stoppläget och glida ut. Kan gissa på att garaget är ca 2,7 på insidan....och nej det går inte att göra nåt åt...tur att man flyttar om några månader. 2,5 meters garageport och 4,8m på insidan kommer att kännas som om man parkerar inne i globen eller nåt....

Gummi mattor, vinterhjul, bagagenät, annat? […]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?