Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roger82
Hej!

Har sökt runt lite men hittar inte exakt vad jag söker. Jag har en 855 -94 där kupefläkten har lite egna ideer. Reglaget måste stå på "halvhastighet" för att fungera oavbrutet. Kör man den sakta en stund så stannar den och likadant om man ställer den på max. Borde väl gå på maxläget då den ska få max ström då? Finns det något överbelastningsskydd så man kanske kan anta sliten fläktmotor? Hörs inga som helst missljud och luft kommer det för fullt.

Den fungerar utmärkt igen när man startar om hårddisken (bilen =)

Den enda felkoden jag har är på passagerarsidans temperaturgivarfläktmotor (kommer nu inte på vad den heter) vid taket som skurit men den borde väl bara drabba AC:n som ändå inte går, eller?

Tacksam för alla ideer/ Roger
av roger82
Den går i full fart i automatläget i en minut eller två, sen blir det helt tyst och fläkten går inte att använda om man inte startar om bilen.
Användarvisningsbild
av js1
Om du ställer luftfördelningsreglaget på defroster, vad händer då? Fläkten ska då gå på max.

Har du testat att blåsa ren aspireringsfläkten på passagerarsidan med lite tryckluft.
Det räddade min i vintras när jag fick felkod för blockerad motor. Funkat klockrent sen dess.
av Cedrix
roger82 skrev:Den går i full fart i automatläget i en minut eller två, sen blir det helt tyst och fläkten går inte att använda om man inte startar om bilen.
Är effektsteget som är boven, hade liknande fenomen på min!
Sitter bredvid fläkten under handskfacket.

(Jag gjorde en fuling på min och kopplade bort övervakningen, för 4 år sedan)
av roger82
Har precis läst av ett elschema och har kommit fram till att det måste vara fläktreläet som det är fel på då ju fläktmotorn ska få maxström när reglaget står på max och motståndet har ju inte med detta att göra, fläktreläet som överhettar el liknande är min teori. Någon som kan säga var detta sitter? Är det den som sitter bredvid fläkten som menades här tidigare?

Tacksam för svar så jag slipper leta överallt =) / RK
Användarvisningsbild
av js1
Hade du inte ECC? Då har du inga motstånd utan en elektronisk styrning av fläkthastigheten, Effektsteg som nämnts i tidigare inlägg.
Har du manuell AC har du olika förkopplingsmotstånd för varje hastighet utom max.
av pkaze
Cedrix skrev:Är effektsteget som är boven, hade liknande fenomen på min!
Sitter bredvid fläkten under handskfacket.

(Jag gjorde en fuling på min och kopplade bort övervakningen, för 4 år sedan)
Vad händer om man koppplar bort det? Går den bara på max då eller vad händer?

Hur ska man koppla? Jag har samma problem med min fläkt nämligen. Jag brukar köra den ungefär i mitten, manuellt läge, då fungerar den, men drar jag på för mycket flås (eller auto som blir max) då dör den efter ett tag. Fläkten är bytt, köpte en ny på skruvat.se (den dog helt).

/Peter
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]