Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SVENNEV70
Tjenare!
Har fått ett litet problem med min S60. När jag startade här om dagen så var hastighetsmätaren eller snarare hela instrumenthuset helt dött. Efter 2 minuters körning hoppade det igång igen men då stog det Srs service snarast i färddatorn. Tog av batteri polen under natten och då hoppade ljus å funktionerna igång igen men Srs stog kvar i färddatorn stog kvar. På väg till jobbet så funkade det som det skulle i 5 km sen hängde sig hastighetsmätaren på 60km/h och dom andra mätarna hängde sig dom med. Sen när jag stängde av bilen så slocknade inte instrument belysningen och mätarna stod kvar på samma värden som när dom hängde sig.. Den fortsatte även lysa när jag drog ut nyckeln och låste bilen.
En som jag har pratat med sa att jag kan ha en bugg i programvaran.

Självklart vet jag att det bästa är att läsa ev bilen.

Men tänkte att någon kanske vet vad det kan vara. Är välldigt tacksam för hjälp.

Mvh Kristoffer
av Arne
av Arne fre 20 aug 15:31:57

Det är instrumentfel. Någon lödning sitter inte som den ska. Hade liknande problem med min S 60 D5 -02, det eskalerade till att klockan började skena, färddatorn slutade fungera och slutligen frös alla mätarnålar i ett läge. Det slutade med att jag fick köpa ett nytt instrument.
AVG
Användarvisningsbild
av wissel
ytterliggare en gissning, ABS boxen som har en kallödning ? Sök på detta. :D

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]