Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av camaro69
Har väl ett passande nick. :wink:
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Honke skrev:Moderaterna blir det här! Arbetarfamilj här oxå och vill inte betala:
1000-1500:- mer i inkomskatt/mån.
14000:- mer i fastighetskatt/år
Mer för bensin/diesel pga höjd skatt
Mer för snuset pga höjd skatt
Mer för el pga straffskatt på vinsten på vattenkraftsel
Mer för ALLT i butiken pga kilometerskatt på tunga transporter

Behöver jag fortsätta? :wink:
Har man bränt hela kassan måste man få in pengar igen, Hur får man in pengar måntro?
Ekonomin går med underskott när skatten sänks med lånade pengar, så är det.
Oavsett vem som vinner så blir det iaf höjningar av bränslet, att folk inte förstått det ?:-/
Med 1500 mil i körning per år innebär höjningen en ökad kostnad på 49 kronor/mån
år 2012.

Förmodligen får vi se höjningar på bensinpriset i framtiden, så ett bra råd är att satsa på annat bränsle eller snålare bil.
Men för den viktigaste poängen är att du som bilpendlar får dra av hela höjningen i höjt reseavdrag.
Eftersom bakom allt snömos borgarna lägger ut så handlar det om en ideologisk kamp om resurserna i den offentliga sektorn. Kapitalägare har svårt att hitta nya fabriker att satsa i och få tillbaka ett antal kronor för varje satsad hundralapp, alltså ger man sig på våra gemensamma resurser och lägger dimridåer om effektivitet för att kunna tjäna lite kronor på sjukhus, skolor, dagis. - you name it.
Vill vi se att det alltid är skattesänkningar som är överordnade? Eller vill vi se ett samhällsbygge där alla får samma chanser och där vi delar på riskerna när det gäller det som är viktigt för alla.

Tack för kaffet :-)-)
av Tobbev
Michaelvecel skrev: Med 1500 mil i körning per år innebär höjningen en ökad kostnad på 49 kronor/mån
år 2012.
Oj! Dags att sälja huset, hur skall man annars klara den höjningen :roll: :)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag har faktiskt sett Al Gore's film.... så, jag vet ju att jorden är på väg att gå under... & då är det ju upp till var & en att ta sitt ansvar att rädda miljön !!!!!

Ett sätt kan vara att spola toaletten en gång i veckan.....
Varje normalt funtad person förstår väl att bilismen är en styggelse...vad är det för fel på bussar & eller spårvagnar/tunnelbana?!?!? Egentligen så borde Staten konfiskera alla privatägda bilar & tvinga vanligt folk att åka kollektivt.... svensson är ju uppenbarligen ändå inte förmögen att ta rätt beslut själv....bättre då att det görs för honom.

Så som det är nu så är det ju bara orättvisor....se bara de som åker runt & vräker sig i fina dyra bilar.... Tänk på de som inte har råd med fina bilar då?!? Varför ska de behöva vara utan? Varför inte anamma samma koncept som i forna DDR.... ett & samma bilmärke... en liten gullig folkbil som har starkt begränsad räckvidd & förskonad från onödig lyx.... först då får vi jämlikhet & rättvisa !

Nä, jag tycker att skatterna borde chockhöjas... för att inte tala om skatten på drivmedel.... har man råd att åka runt & sprätta i en Volvo för en halv miljon har man allt råd att betala ett högre pris på bensin/diesel.
Skatteintäkter behövs ju & de som arbetar måste ju vara de som betalar...eller hur? Hur ska det annars kunna betalas ut bidrag till alla de som inte vill/orkar arbeta ?!?

Höj skatterna för miljöns skull !!!!!

kan ni gissa vilka som får min röst :) :wink:
av *pettson*
varenda en nu som sparkar på dom som är sjuka eller sjukskrivna får vi hoppas får se hela systemet från insidan. jag betalar gladeligen skatt för att kunna gå till doktorn. för att få hjälp utan att ha egna sjukförsäkringar, för att kunna ha a-kassa med mera när det skiter sej utan att stämplas som en andraklassens medborgare. oavsett om jag får sänkt skatt med andra partier så vill jag inte göra rika rikare och betala för nedmonterad vård med vinstkrav. eller för att användas som gratis arbetskraft. slaveriet avskaffades för länge sedan och en viss färg har nu tagit fram den igen.döpt om den och vips har man friserade siffror. för det är bara i en viss färg det är likställt att en jobbar för 25000 med sänkt skatt och han brevid har 4000 efter vanlig ickesänkt skatt. dom ska göra samma jobb samma tider dom kan ha samma utbildning. för 4000 får han noll semesterdagar han får noll akassedagar och det är inte pensionsgrundande. det är skillnaden mellan ett jobb och fas 3 på af. har han det riktigt bra har han 65 procent av maxlönen för a-kassa. grattis ni blå smurfar som gör så mot era medmänniskor. ni måste vara riktigt stolta. det är bland annat det som just finansierar er sänkta skatt... att sno pensionärer på inbetalda pengar, montera ned försäkrings systemet och peka ut alla som bluffmakare, införa slaveriet , sälja ut vårt land, med mera. typiskt smurfmentalitet...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Att jämföra Alliansen med slaveri och nazi-tyskland och allt tycker jag bara känns fjantigt.
Ang pensionerna så var det väl faktiskt så att det var sossarna som började röra runt i den grytan. :roll:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
*pettson* skrev:varenda en nu som sparkar på dom som är sjuka eller sjukskrivna får vi hoppas får se hela systemet från insidan. jag betalar gladeligen skatt för att kunna gå till doktorn. för att få hjälp utan att ha egna sjukförsäkringar, för att kunna ha a-kassa med mera när det skiter sej utan att stämplas som en andraklassens medborgare. oavsett om jag får sänkt skatt med andra partier så vill jag inte göra rika rikare och betala för nedmonterad vård med vinstkrav. eller för att användas som gratis arbetskraft. slaveriet avskaffades för länge sedan och en viss färg har nu tagit fram den igen.döpt om den och vips har man friserade siffror. för det är bara i en viss färg det är likställt att en jobbar för 25000 med sänkt skatt och han brevid har 4000 efter vanlig ickesänkt skatt. dom ska göra samma jobb samma tider dom kan ha samma utbildning. för 4000 får han noll semesterdagar han får noll akassedagar och det är inte pensionsgrundande. det är skillnaden mellan ett jobb och fas 3 på af. har han det riktigt bra har han 65 procent av maxlönen för a-kassa. grattis ni blå smurfar som gör så mot era medmänniskor. ni måste vara riktigt stolta. det är bland annat det som just finansierar er sänkta skatt... att sno pensionärer på inbetalda pengar, montera ned försäkrings systemet och peka ut alla som bluffmakare, införa slaveriet , sälja ut vårt land, med mera. typiskt smurfmentalitet...
De vanliga argumenten från vänstern är skrämsel taktik...typ; rösta inte på högern för då förlorar ni all trygghet & får betala allting själva... osv osv.

Hela bidrag till förbannelse systemet vi har i Sverige fungerar inte i längden utan kommer att krascha ordentligt.... färre & färre produktiva människor skall försörja fler & fler icke produktiva (produktiv = arbetar & betalar skatt).... en ekvation som inte går ihop.
Därmed inte sagt att det inte skall finnas ett basic skyddsnät men mycket större krav måste ställas på individen att se om sitt hus...se om sin ekonomi & planera för framtiden...personligt ansvar helt enkelt...något som är lättare om man inte behöver skatta bort större delen av det man tjänar.
Användarvisningsbild
av bjompa
Spela stor roll va fan man röstar på, skulle dom rödgröna vinna så blir de bra på en del plan å skit på andra, skulle de blå vinna så blir de oxå skit på en del plan å bra på andra..

Vi kommer aldrig bli nöjda.
Avskaffa regeringen å låt kungen bestämma allt, han är iaf en rolig jävel.
av llesrof
Fluffen skrev:Att jämföra Alliansen med slaveri och nazi-tyskland och allt tycker jag bara känns fjantigt.
Ang pensionerna så var det väl faktiskt så att det var sossarna som började röra runt i den grytan. :roll:
Det är en intressant iakttagelse. Jag vill ogärna diskutera min egen politiska åsikt eftersom jag tycker att alla här och resten av världen enbart skall skita i den. Det finns bra och dåliga saker i båda blocken. Det som är intressant, och jag vet inte om man kan dra några slutsatser av det, är vänstern förmåga att påtala brister rörande högerfilen istället för att försöka övertyga väljarna om fördelarna med sin egen politik. Jag kan upplever att vänsteranhängarna är mer aggressiva och påstår att både det ena och det andra skall hända om höbern vinner valet igen. Högeranhängarna verkar vara mer nyanserade. Det skulle vara intressant att veta varför det är på detta vis.

Och ja, det är verkligen pinsamt att dra jämförelser med nazismen och slaveriet. Det är faktiskt riktigt pinsamt och det vittnar om dålig kunskap och allmänbildning. Det är sånt som barn kan häva ur sig i okunskap när deras ordförråd inte räcker till längre.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
llesrof skrev:
Fluffen skrev:Att jämföra Alliansen med slaveri och nazi-tyskland och allt tycker jag bara känns fjantigt.
Det är en intressant iakttagelse. Jag vill ogärna diskutera min egen politiska åsikt eftersom jag tycker att alla här och resten av världen enbart skall skita i den. Det finns bra och dåliga saker i båda blocken. Det som är intressant, och jag vet inte om man kan dra några slutsatser av det, är vänstern förmåga att påtala brister rörande högerfilen istället för att försöka övertyga väljarna om fördelarna med sin egen politik. Jag kan upplever att vänsteranhängarna är mer aggressiva och påstår att både det ena och det andra skall hända om höbern vinner valet igen. Högeranhängarna verkar vara mer nyanserade. Det skulle vara intressant att veta varför det är på detta vis.

Och ja, det är verkligen pinsamt att dra jämförelser med nazismen och slaveriet. Det är faktiskt riktigt pinsamt och det vittnar om dålig kunskap och allmänbildning. Det är sånt som barn kan häva ur sig i okunskap när deras ordförråd inte räcker till längre.

Hhm... observant iakttagelse !

Min teori är att vänster blocket har denna taktik pga att de spelar på folks rädsla..... rädsla att förlora tryggheten (den svenska välfärden som innefattar skola vård & omsorg). Fascinerande nog så behöver inte svensken oroa sig för att förlora något då Alliansen med Moderaterna i spetsen i mitt tycke inte är höger utan social liberala... utan någon som helst avsikt att göra några större ändringar i hur det ser ut i Sverige med bidragssystem, sjukvård osv.... inte alls så som ett riktigt höger parti hade velat göra.

Så, istället för att föra fram; Det här vill vi göra i framtiden (då räknar jag inte valfläsket & tomma löften) så väljer man ett betydligt mer effektivt sätt att slå vakt om rösterna.....
För att ta en liknelse; anta att större delen av befolkningen kör & köper ett svensktillverkat bil märke :wink: & konkurrenterna försöker att locka över köpare på alla vis.... istället för att stå sig i konkurrensen genom att alltid se till att vara bäst....så kan man se till att pumpa ut reklamkampanjer där man framhäver det egna bilmärkets beryktade säkerhet...samtidigt som man associerar kampanjen med barn & familj.... inte f-n kan man sätta fru & barn i en liten chip chop bil som inte är säker...eller?
(he he...märk väl att detta bara var en liknelse & att jag inte alls har något emot det svenska" bilmärket :wink: )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 49

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]