Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Topgun
Hej.....

-Tänkte eventuellt skrämma upp min V-70 2,4 T
Helst så mkt effekt som möjligt! till billigaste priset! (-hur nu de går ihop? ) :mrgreen: :mrgreen: hehehehe......
Är de någon som har gjort de? Vad blev resultatet? Och hur trimmades de?
-tilläggas då att de är Auotomat låda på bilen (tyvärr) :(
-Håller lådan mån tro? Har "hört" att V-70 pallar bara upp till 310/Hk...sen går drivaxlarna!!
Är de någon som trimmat sin V-70 med Automatlåda?? som har erfarenheter..........
-Vem,vilka är duktiga på detta??

tack på förhand!!

*fullt öös....medvetslös :-DD
Användarvisningsbild
av Funk
Vi är flera bekanta som kör/körde med TME mjukvara till 2.4T, fullständigt problemfritt även med automatlåda.
Realistiskt får du ut runt 250hk med mjukvara + avgas och ev. luftfilter, efter det så får man byta turbo, grenrör och spridare för att få mer.
Mjukvara till så här gamla bilar kan man idag hitta nästan var som helst, men jag tycker nog att det är att föredra att köpa mjukvara av en känd firma snarare än via en blocketannons...

Skall man över 300 ärliga hk så börjar det bli känsligt för automatlådorna, eller rättare sagt vridet vid de trimningsgraderna är problemet. Vid 350hk så är det även stakar och annat som börjar ge upp. Drivaxlarna ger sällan problem...
Sena får man tänka på att intercoolern får bytas, även bussningar och motorkuddar och lite annat när man kommer upp till de högre effekterna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av friedländer
Hej.
Hade en S60 2,4T tidigare som jag chippade på stjärnqvist racing för ca:3000:-
Min bil var också automat,var inte så imponerad på 1an & 2an men sedan puttade den iväg,är väl bara för att spara
på automatlådan.
Men det var värt pengarna :D
//Johan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ofta har man en vridmomentsspärr på 1:an och 2:an för att skoan koppling/låda/automat. Hirsch plockar ut 305Hk ur 9-5 och det är samma låda i volvon och saaben så 300Hk 420Nm ska inte vara några problem om man inte sätter ett monstervrid. Är ju vridet som dödar lådorna/kppplingen.
Användarvisningsbild
av Funk
Min mjukvara till manuell låda är precis som originalet begränsad på1:an och 2:an. Med 2.4T - 2.5T och originalturbo kommer man upp i runt 400Nm redan med "Steg 1" från de flesta mappare.

/Thomas
av Topgun
Funk skrev:Vi är flera bekanta som kör/körde med TME mjukvara till 2.4T, fullständigt problemfritt även med automatlåda.
Realistiskt får du ut runt 250hk med mjukvara + avgas och ev. luftfilter, efter det så får man byta turbo, grenrör och spridare för att få mer.
Mjukvara till så här gamla bilar kan man idag hitta nästan var som helst, men jag tycker nog att det är att föredra att köpa mjukvara av en känd firma snarare än via en blocketannons...

Skall man över 300 ärliga hk så börjar det bli känsligt för automatlådorna, eller rättare sagt vridet vid de trimningsgraderna är problemet. Vid 350hk så är det även stakar och annat som börjar ge upp. Drivaxlarna ger sällan problem...
Sena får man tänka på att intercoolern får bytas, även bussningar och motorkuddar och lite annat när man kommer upp till de högre effekterna.

/Thomas
hey "funkis"... :lol: :lol: :lol:
-Ja' de stämmer som du säger......-Jag vet ju att ju mer man trimmar så måste ju mer bytas!! =))
Men jag skulle vilja sätta i ett trim chip så att jag hamnar strax under 260/Hk ungefär så länge!

Vilka kan göra de???

Menar du TM Ciptuning då eller?? Dom har ju också blocketannons!! Dom är inte så kända då menar du?? De är ju drf jag rådfrågar om någon som har erfarenheter i ända målet? -men om jag chippar så vill ja ju hamna strax under 260 Hk innan nästa åtgärd! Då de blir byte av spridare,turbo,rör,............osv.
Användarvisningsbild
av Funk
Med original aggregat, downpipe och kat kommer du knappast upp i 260 ärliga hästar... flaskhalsen i en 2.4T är själva turbon som inte räcker längre. Du kan räkna med att alla som uppger mer än ca.240hkr på en enbart chippad 2.4T har glädjesiffror eller en "optimistiskt" kalibrerad bromsbänk.

TMC har jag hört både bra och dåligt om, men i fallet med våra relativt gamla bilar så borde dom ha vettiga programvaror. I mina ögon så handlar det lite om att en trimfirma som kränger massvis med mjukvaror till alla möjliga märken inte har detaljkunskap i allt. På äldre bilar så kanske det inte spelar roll men på nyare...
En trimfirma som inte har mjukvara (som flera andra har) till nyare modeller utvecklar troligen inte själva..

/Thomas
av Topgun
Funk skrev:Med original aggregat, downpipe och kat kommer du knappast upp i 260 ärliga hästar... flaskhalsen i en 2.4T är själva turbon som inte räcker längre. Du kan räkna med att alla som uppger mer än ca.240hkr på en enbart chippad 2.4T har glädjesiffror eller en "optimistiskt" kalibrerad bromsbänk.

TMC har jag hört både bra och dåligt om, men i fallet med våra relativt gamla bilar så borde dom ha vettiga programvaror. I mina ögon så handlar det lite om att en trimfirma som kränger massvis med mjukvaror till alla möjliga märken inte har detaljkunskap i allt. På äldre bilar så kanske det inte spelar roll men på nyare...
En trimfirma som inte har mjukvara (som flera andra har) till nyare modeller utvecklar troligen inte själva..

/Thomas
-de håller jag lite med om de du säger...........men de blir ju en mer å mer "djungel" av dessa firmor..seriösa som likväl icke seriösa!!
de blir ju lite byta grejjor iaf mer åh mer succe'sivt!!!
-förut anlitade jag *Gik*turboteknik* dom var bra tyckte jag........
Hade en 945:a som dom styrde in chippet och sen bytte vi agg.till 850 R.ens turbo!! Och hade ett laddtryck på 1,4 bar på "snäckan" Byte även wastgaten.från 200 seriens turbo...Och bytte till 3,5 från grenröret åh bakåt.....den bromsades till 256/hk
på lundblads..... så ...........
Användarvisningsbild
av JRS
Kollade runt lite bland trådarna,,funderar på att chippa min 2,4t,, men har hört både gott och ont,,det verkar som autotech och bsr är alternativen,,men pallar automat lådan,,har hört rykten om att felkoder uppstår,,nån som har erfarenheter,,?? vill gärna höra synpunkter i största allmänhet,,,,?
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]