Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Appen
Hejsan jag har en V70 GLT -98 manuell, mitt problem är följande:

När jag växlar så är tomgången hög ca (3000 varv) i cirka 4- 6 sekunder. Skall det vara så eller är det något aom jag kan göra något åt? Har gjort rent spjällhuset det var ju en del sot där men ingen skillnad.

Så tips sökes.

MvH
Appen
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är en funktion i styrboxen som håller upp varvtalet som mellangas för nästa växel. Kan förvärras av spjäll eller tomgångsmotor som behöver rengöras / smörjas samt tjuvluft.
av Appen
Marlboroman skrev:Det är en funktion i styrboxen som håller upp varvtalet som mellangas för nästa växel. Kan förvärras av spjäll eller tomgångsmotor som behöver rengöras / smörjas samt tjuvluft.
Riktigt irriterande, vad kan man göra åt det då?

MvcH
Appen
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är det inget av nämnda felkällor så har man bara 2 alternativ: antingen acceptera läget som det är och lära sig köra med det eller leta på någon med emulator och kunskap som kan gå in i programmeringen och slå av funktionen.
av Appen
Marlboroman skrev:Är det inget av nämnda felkällor så har man bara 2 alternativ: antingen acceptera läget som det är och lära sig köra med det eller leta på någon med emulator och kunskap som kan gå in i programmeringen och slå av funktionen.

Var sitter tomgångdmotorn? Kunde ju kanske va bra att kolla den med....

MvH
Appen
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den sitter under den svarta kåpan som sitter med en skruv till höger på insuget om man står framför bilen. En cylinder som det går 2 slangar till och en kontakt.
av Appen
Marlboroman skrev:Den sitter under den svarta kåpan som sitter med en skruv till höger på insuget om man står framför bilen. En cylinder som det går 2 slangar till och en kontakt.

Ok tackar får kolla imorgon, får se om det är något galet som man kan se, är det något speciellt man skall kolla efter?

MvH
Appen
av *pettson*
240rally skrev:Går att sätta i en strypning i slangen som går till insuget från tomgångsmotorn, 6-8 mm hål blev lagom till min V70 GLT-98.
Och när motorn behöver kompensera genom att röra tomgångsmotorn för bättre flöde så gör du?
Kan tänkas vara bättre att byta tomgångsmotorn om den inte går tillbaka som tänkt?
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]