Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbymark
#439047
Fungerar helt perfekt till motorn B230F har full värme, sen händer någonting efter cirka 30 minuter, tomgången försvinner eller sotar stiften, hjälp! Plockade bort förvarmnigen till insuge förra sommaren och täpte hålena.
http://www.youtube.com/watch?v=kDOh6EqiZxk

Edit: Bytte kylaren som var full av sement, någon före mig fyllt cement antar också att blocket är fullt, nu besiktad här i Finland utan anmärkelse. Ännu ett uderligt problen stiften delvis svarta, rycker när kall, går som en klocka när varm.
Bild
Senast redigerad av 4 tbymark, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av dalle76
#439058
börja med att kolla om du har några felkoder.det kan du garanterat läsa ut efersom jag såg en lambdalampa på videon. och jag har för mig att denna kom runt 1990.här nedan kommer en beskrivning om hur du gör samt en förklaring vad koderna betyder.


Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#439065
tbymark skrev:Fungerar helt perfekt till motorn B230F har full värme, sen händer någonting efter cirka 30 minuter, tomgången försvinner eller sotar stiften, hjälp!
Kan vara luftregulatorventilen som krånglar och ger Lambdaindikationen eftersom det blir för lite syre i insugsluften.
Ventilen sitter under insuget och har en 2 eller 3-polig kontakt ansluten samt 2 luftslanganslutningar.

Felsökning 3-polig kontakt

Ta bort elanslutningen till ventilen och mät mellan ytterstiften, skall vara 40 Ohm
Mät sedan mellan mittstift och yttre stift, skall vara 20 Ohm.
Demontera ventilen och kontrollera genom att vicka och vrida på vetilhuset att kolven rör sig fritt.

Felsökning 2-polig kontakt.

Mellan stiften skall det vara 8 Ohm.
Demontera ventilen och direktkoppla batterispänning till kontaktstiften, kolven skall stänga vid spänning och öppna då spänningen försvinner.

Mvh GK
av tbymark
#439512
Felkod 2-3-2 och mätt lamdan som går ner till 0.1 volt nät lampan lyser.
Bytt nästan allt som går att byta också luftregulatorventilen och lamdan.
Kontrollerat allt flera gånger:

-Tankpump ok.
-Bytt filter och huvudpump bytt.
-Ny luftmängd mätare.
-Kamrem bytt och kontrollerad flera gånger.
-Tändspole, tändstenen, kablar nya och flera tändstift.
-Boxarna beganade men fungerande, har nu dubbel uppsättning av nästan allt.
-Spridarna och tryckregulator begagnade men fungerande, bytt.
-Thermostaten bytt från 92 till 88.
-Luftintaget blockerad till kall luft.
-Bytt temp sensorn.
-Insug packningen bytt, gassjället rengjort och justerat 100 gånger.

Allt började med att med att luftmängd mätaren gav upp kontraktet.
Då bytte jag pumpen, kam remmen, tänd grejerna, så jag antar problemet ligger där?
Fungerar mycket bättre nu än tidigare, mera effekt och bättre acceleration bara jag skulle få tomgången efter 30 minuter problemet att försvinna.

Undrar vilken kam jag har, motorn är nollställd här på bilden.

http://personal.inet.fi/surf/tbymark/Volvo/nokka.jpg
av Hemulen
#481246
Prova att spraya startgas över insuget,slangar,spridare ,bromsservoslang med mera när den krånglar eller innan den krånglar,ändrat varvtal vid sprayning=luftläcka. :)

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Hej, Säljer ett använt men fint nyckels[…]