Fluffen skrev:crumpets skrev:Alliansen är -i mina ögon- för svagsinta puckon som inte ids sätta sig in i individuella partiers agendor och behöver något som ser stort och respektingivande ut och kan få dem att känna sig trygga från konflikterna som ett flerpartisystem innebär.
Så du idiotförklarar en stor del av sveriges befolkning för att de röstar på något av alliansens olika partier? Nu när V,S och Mp har klumpat ihop sig inför detta valet så är deras väljare också dumma i huvudet enligt ditt sätt att se då? Eller kan det vara så enkelt att en person röstar på ett visst parti för att detta partiet ligger närmast han/hennes åsikter?
Sanning med modifikation. Att kalla alla dess väljare puckon är helt enkelt inte mer än fel rätt och slätt då det inte stämmer.
Att de däremot vinner väljare på att visa enad front är ingen hemlighet varken för dem eller någon annan.
Den grupp som bytte från vad de nu röstade på innan till den nya välkomnande s.k. alliansen kan jag dock inte hitta andra ord för än just svagsinta.
Att de rödgröna samarbetar närmare och närmare är såklart olyckligt, men mig veterligen är de ännu inte i närheten av ett gemensamt namn i stil med Alliansen och det har inte heller talats om sammanslagning(något moderaterna främst varit och nosat på inom alliansen).
Vad vi behöver är inte förlegade allianser och ryggdunkarpolitik utan regeringsbildningar baserade på hur folket har röstat, inte vem som slöt mäktigast pakt över våra huvuden.
Men självklart hade jag kunnat använda mig av mindre provokativa ordalag, även om andemeningen varit densamma. Men ordet puckon editerar jag bort, jag tänkte mig inte för och det gör tonen sämre i forumet. Jag ber om ursäkt för det.
V40:

Alltid på Evolution diesel.